شناسایی عوامل حیاتی موفقیت مراکز رشد
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی-فناوری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56845
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- علیرضا اعتمادی هروی
- استاد راهنما
- سیدرضا حجازی
- چکیده
- این تحقیق با عنوان شناسایی عوامل حیاتی موفقیت مراکز رشد کسب و کار در سال 1391 انجام شد. کسب و کارهای کوچک و متوسط جزء بزرگترین بخش های ایجاد کننده اشتغال محسوب می شوند چنانکه نشان دهنده ی 70 درصد رشد اشتغال در ایران می باشند. از این رو، ترویج راه اندازی و رشد کسب وکارهای جدید برای توسعه اقتصادی امری بسیار حیاتی می باشد. مراکز رشد تجاری به عنوان نوآوریهای جدید در توسعه اقتصادی پدیدار شده اند. مراکز رشد جزء تسهیلاتی هستند که کسب وکار های کوچک و جدید را با ارائه فضای مناسب، به اشتراک گذاشتن خدمات اداری، و کمک به مدیریت حمایت می کنند. با استفاده از خدمات این مراکز می توان خلاء ناشی از نبود آگاهی را از بین برد، و مراحل اولیه هزینه های عملیاتی از جمله اجاره و هزینه های خدمات را کاهش داد. اگرچه مراکز رشد تجاری به عنوان یک ابزارمناسب رشد و ترقی در توسعه اقتصادی محسوب می شوند ، با این حال موفقیت آنها هنوز تشخیص داده نشده است. تقریبا دو سوم مراکز رشد بررسی شده در شمال امریکا از لحاظ مالی خود کفا نبوده اند. علاوه بر این، هنگامی که تحقیقات کمی در تلاش برای ارزیابی مراکز رشد تجاری وجود داشته اند, با کمبود پژوهش های لازم برای درک عواملی که در موفقیت مراکز رشد تجاری سهیم بوده اند, روبرو بوده ایم،. تمرکز روی این قضیه در واقع راهی برای پر کردن شکاف تحقیقاتی با استفاده از شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد مراکز رشد است. مدل ارائه شده در این پایان نامه شامل عوامل موفقیت مراکز رشد کسب و کار بوده که حاصل جمع آوری داده ها از 7 نمونه مرکز رشد دانشگاهی در تهران به صورت تحقیق آمیخته (کیفی/کمی) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل پیشنهاداتی را برای راه اندازی یا بهبود عملکرد مراکز رشد ارائه داده است. به علاوه, این تحقیق فرصت های جدیدی را برای اعضای علمی با زمینه ای مطالعاتی در ارتباط متقابل میان عوامل مختلف, عملکرد موثر مراکز رشد ایجاد می نماید. واژههای کلیدی: مراکز رشد ، عوامل موفقیت ، عوامل حیاتی موفقیت
- Abstract
- This study identifies the critical success factors for business growth centers was conducted in 2012. Small businesses are the single largest job-creation segment, representing 70%, of employment growth in Iran. Hence, promoting the start-up and growth of small businesses is crucial for economic development. Business incubators have emerged as a recent innovation in economic development. Incubators are facilities that support جدید and small firms by offering affordable space, shared office services, and management assistance. They provide assistance that fills the knowledge gaps, and reduces early stage operational costs such as rent and services fees. Though business incubators are seen as a viable economic development tool, yet its success has not been determined. Nearly none of iranian incubators surveyed were not financially self-sustaining. Further, there is a lack of research to understand the factors that contribute to the success of business incubators, as few studies have tried to evaluate incubators. The focus of this thesis is to fill this research gap by identifying factors that affect the performance of incubators. An a-priori model of incubator success factors is developed and empirically tested with data collected from 7 university incubators across Tehran that was conducted using a mixed method. The conclusions offer suggestions directed towards officials interested in initiating or improving incubator operations. Additionally, this research also opens up opportunities for academicians in studying crosslinkages among the various factors, affecting incubators performance. Keywords: Incubator, Success factors, Critical success factor