عنوان پایان‌نامه

شناسایی تاثیر نهادینگی رابطه ای از طریق اعتماد بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و وتوسط نوظهور و در مرحله رشد اولیه فعال در صنعت فناوری اطلاعات




    رشته تحصیلی
    کارآفرینی-فناوری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 473;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59896
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    رضا زعفریان

    بنگاه های کارآفرین نوظهور با چالش سازماندهی راهبردی به منظور کسب منابع حیاتی برای بقای بنگاه و عملکرد اقتصادیشان رو به رو هستند. از سوی دیگر بیان می شود که روابط نهادینه، در مراحل آغازین بنگاه نقش برجسته ای دارند چراکه این روابط به بنگاه نوظهور کمک می کنند تا بر چالش های دسترسی به منابع و نیز آگاهی و اطلاع محدود نسبت به منابع و فرصت های در دسترس فائق آیند. لذا با توجه به اهمیت روابط درون شبکه برای کسب و کارها، خصوصا کسب و کارهای نوظهور ، پژوهش حاضر بر آن است که اثر نهادینگی رابطه ای را از طریق اعتماد بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط نوظهور و در مرحله رشد اولیه فعال در صنعت فناوری اطلاعات شناسایی نماید. نمونه مورد بررسی در این پژوهش 120 نفر از مدیران ارشد کسب و کارهای کوچک و متوسط نوظهور و در مرحله رشد اولیه فعال در صنعت فناوری اطلاعات مستقر در شهر تهران است که دارای رتبه 1 تا 7 در رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک می باشند و به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای توصیف متغیر‎های اندازه‎گیری شده از جداول توزیع فراوانی و شاخص‎های آماری و از نرم افزار SPSS نسخه 17 استفاده شده است. و به منظور آزمودن معناداری روابط بین متغیر های مشاهده گر و مکنون و مدل اندازه گیری به دست آمده، از تحلیل عاملی استفاده شده و در نهایت تحلیل مدل معادلات ساختاری SEM و به طور اخص، تحلیل مسیر جهت آزمون مدل رابطه ای بین متغیرها به کار گرفته شده است. بدین منظور در این مرحله از نرم افزار AMOS نسخه 20 استفاده شده است. یافته های این پژوهش بطور کلی نشان داد که دومولفه روابط شخصی و تعاملات اقتصادی دودویی از سه مولفه اجتماعی نهادینگی رابطه ای از طریق اعتماد با عملکرد رابطه معناداری دارند و مولفه سوم نهادینگی رابطه ای یعنی سرمایه اجتماعی دارای رابطه معنادار از طریق اعتماد بر عملکرد نیست. به طور کلی بر مبنای یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که مدیران و کارآفرینان بویژه کارآفرینان نوظهور با استفاده از دومولفه اجتماعی روابط شخصی و نیز تعاملات دودویی از طریق اعتمادی که پیامد این دو مولفه روابط اجتماعی است و نیز نهادینگی حاصل از آن، می توانند بر عملکرد و خروجی های کسب وکار خود موثر باشند. کلمات کلیدی: نهادینگی رابطه ای ، اعتماد، عملکرد، روابط شخصی، تعاملات دودویی، سرمایه اجتماعی و صنعت فناوری اطلاعات
    Abstract
    Emerging entrepreneurial firms encounter the challenge of strategically organizing to achieve crucial resources for firm survival and their economic performance. On the other hand, it is stated embedded ties are more important in the earlier stages of the firm. Because they help emerging firms overcome challenges of resource access and limited awareness regarding available resources and opportunities. Therefore according to the importance of internetwork ties for business, particularly the emerging ones, this study intends to indentify the effect of relational embeddedness via trust on performance of emerging and in early growth stage SEM’s. The sample of this research utilized a population of 120 SME owners which are active in information technology industry and ranked among 1 to 7 in high Council of Informatics which were selected by a simple random method. Data has been gathered by standard questionnaires. The frequency distribution tables and statistical indicators were used to describe the measured variables and it was taken advantage of factor analysis to examine the significance of the relationship between latent and observer variables and also path analysis to describe the directed dependencies among variables. Result show that personal relationship and dyadic economic interaction (two social component of relational embeddedness) have a significant relationship with performance via the mediating role of trust and social capital (the third social component of relational embeddedness doesn’t have any significant relationship with performance via the mediator of trust. Generally it can be concluded that entrepreneurs specially the nascent ones, by means of personal relationship and dyadic economic interaction via trust which is a consequence of these two social component, can affect their firm performance and outputs. Keywords: Relational Embeddedness, Trust, Performance, Personal Relationship, Dyadic Interaction, Social Capital, Information Technology Industry