عنوان پایان‌نامه

تاثیر همکاریهای بین شرکتی بر نوآوری کسب و کارهای تثبیت شده ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر همکاریهای بین شرکتی بر نوآوری کسب و کارهای تثبیت شده ایرانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    کارآفرینی- سازمانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 362;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55768
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    محمدرضا زالی
    دانشجو
    مرسده فروغی

    امروزه، افزایش پیچیدگی های محیطی مانند افزایش تعداد رقبا، پیشرفت سریع فناوری، افزایش انتظارات مشتریان، باعث گردیده که اغلب کسب و کارهای کوچک و متوسط قدرت رقابت پذیری و توانایی نوآوری خود را در برابر رقبا از دست بدهند، و از آنجا که حداقل بخشی از نوآوری شرکت ها از روابط متقابل میان آن ها حاصل می شود، همکاری های بین شرکتی می تواند عامل موثری در نوآوری کسب و کارها باشد. از این رو هدف این پژوهش، بررسی تاثیر انواع همکاری های افقی (همکاری با نهادهای تحقیق و توسعه، موسسات آموزشی و شرکت های فناور، شرکت های بازاریابی) و عمودی (ارتباط با مشتریان، تامین کنندگان، شرکت های همکار در تولید محصول و توزیع کنندگان و گروه مشتریان) بین شرکتی بر نوآوری است. در این تحقیق از داده های برنامه ی پژوهشی دیده بان جهانی کارآفرینی 2011 ایران (296 کسب و کار تثبیت شده) استفاده شده است. لازم به ذکر است که در سال 2011 عنوان همکاری های بین شرکتی برای اولین بار به پیشنهاد کشورهای ایران و دانمارک در دیده بان جهانی کارآفرینی مطرح گردید و به عنوان موضوع ویژه مورد تائید کشورهای عضو قرار گرفت. در همین راستا سوالات آزمایشی برنامه ی 2011 GEM ایران که در این پایان نامه استفاده شده است در برنامه سال 2012 GEM اصلاح گردید و به عنوان سوالات نهائی در برنامه ی تحقیقاتی سایر کشورها مورد پذیرش و استفاده قرار گرفت. در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ مقیاس "همکاری بین شرکتی" برابر 082 بوده است، و نتایج پژوهش نشان می دهد که همکاری های بین شرکتی (به میزان 0.30) بر نوآوری آن ها تاثیر مثبت دارد. اما نکته مهم این است که همکاری های عمودی شرکت ( به میزان 0.34) بر نوآوری تاثیر دارد در حالی که همکاری های افقی چنین تاثیر معناداری را بر نوآوری ندارد. واژگان کلیدی همکاری های عمودی- همکاری های افقی- نوآوری
    Abstract
    In recent years, competitiveness and innovation capacity of many enterprises has been reduced as a result of the rise in the environmental complexity such as increased number of competitors, ever-changing technology and growing customer expectations. According to market competitiveness, intensive collaboration among firms is a crucial factor for the successful incubation of new technologies and innovation. However, this study investigates the effect of inter-firm horizontal collaborations (such as collaborating with R&D and training institutions, market consulting firms, and collaborating with other form for developing new products and services), and also vertical inter-firm collaborations (such as collaborating with suppliers, distributors, customers and collaborating with other firms for producing new products and services ) on firm’s innovation. A sample of 296 established business owners-managers participated in Iran GEM (Global Entrepreneurship Monitor) interviews is used in this research. The result shows that innovation is significantly affected by inter-firm collaborations (30%). In addition, these findings confirm that the vertical collaborations play distinct role in the innovation process of business (34%). Surprisingly, the result reveals that the horizontal linkage and collaborations do not demonstrate any significant impact on the innovation. Keywords: Inter-firm collaboration, Vertical inter-firms, Horizontal inter-firms, Innovation