تاثیر همکاریهای بین شرکتی بر نوآوری کسب و کارهای تثبیت شده ایرانی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 362;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55768
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۱
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- دانشجو
- مرسده فروغی
- چکیده
- امروزه، افزایش پیچیدگی های محیطی مانند افزایش تعداد رقبا، پیشرفت سریع فناوری، افزایش انتظارات مشتریان، باعث گردیده که اغلب کسب و کارهای کوچک و متوسط قدرت رقابت پذیری و توانایی نوآوری خود را در برابر رقبا از دست بدهند، و از آنجا که حداقل بخشی از نوآوری شرکت ها از روابط متقابل میان آن ها حاصل می شود، همکاری های بین شرکتی می تواند عامل موثری در نوآوری کسب و کارها باشد. از این رو هدف این پژوهش، بررسی تاثیر انواع همکاری های افقی (همکاری با نهادهای تحقیق و توسعه، موسسات آموزشی و شرکت های فناور، شرکت های بازاریابی) و عمودی (ارتباط با مشتریان، تامین کنندگان، شرکت های همکار در تولید محصول و توزیع کنندگان و گروه مشتریان) بین شرکتی بر نوآوری است. در این تحقیق از داده های برنامه ی پژوهشی دیده بان جهانی کارآفرینی 2011 ایران (296 کسب و کار تثبیت شده) استفاده شده است. لازم به ذکر است که در سال 2011 عنوان همکاری های بین شرکتی برای اولین بار به پیشنهاد کشورهای ایران و دانمارک در دیده بان جهانی کارآفرینی مطرح گردید و به عنوان موضوع ویژه مورد تائید کشورهای عضو قرار گرفت. در همین راستا سوالات آزمایشی برنامه ی 2011 GEM ایران که در این پایان نامه استفاده شده است در برنامه سال 2012 GEM اصلاح گردید و به عنوان سوالات نهائی در برنامه ی تحقیقاتی سایر کشورها مورد پذیرش و استفاده قرار گرفت. در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ مقیاس "همکاری بین شرکتی" برابر 082 بوده است، و نتایج پژوهش نشان می دهد که همکاری های بین شرکتی (به میزان 0.30) بر نوآوری آن ها تاثیر مثبت دارد. اما نکته مهم این است که همکاری های عمودی شرکت ( به میزان 0.34) بر نوآوری تاثیر دارد در حالی که همکاری های افقی چنین تاثیر معناداری را بر نوآوری ندارد. واژگان کلیدی همکاری های عمودی- همکاری های افقی- نوآوری
- Abstract
- In recent years, competitiveness and innovation capacity of many enterprises has been reduced as a result of the rise in the environmental complexity such as increased number of competitors, ever-changing technology and growing customer expectations. According to market competitiveness, intensive collaboration among firms is a crucial factor for the successful incubation of new technologies and innovation. However, this study investigates the effect of inter-firm horizontal collaborations (such as collaborating with R&D and training institutions, market consulting firms, and collaborating with other form for developing new products and services), and also vertical inter-firm collaborations (such as collaborating with suppliers, distributors, customers and collaborating with other firms for producing new products and services ) on firm’s innovation. A sample of 296 established business owners-managers participated in Iran GEM (Global Entrepreneurship Monitor) interviews is used in this research. The result shows that innovation is significantly affected by inter-firm collaborations (30%). In addition, these findings confirm that the vertical collaborations play distinct role in the innovation process of business (34%). Surprisingly, the result reveals that the horizontal linkage and collaborations do not demonstrate any significant impact on the innovation. Keywords: Inter-firm collaboration, Vertical inter-firms, Horizontal inter-firms, Innovation