عنوان پایاننامه
واقع گرایی در آثار بالزاک و جمالزاده
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43761;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1363/2
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- سهیلا سعیدی
- استاد راهنما
- فریده علوی
- چکیده
- تمایلات واقعگرایانه ادبیات، در ایران و فرانسه، خاستگاهی همانند دارند. ظهور طبقه بورژوازی که به تحولاتی بنیادین در حیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو جامعه منجر شد، آثار ادبی را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داد. ادبیات با بازنگری در ساختار و محتوایش ، نوآوریهایی را بنا نهاد که شرایط اجتماعی جدید را برمیتابید. بالزاک و جمالزاده، به دلیل ارائه کردن نخستین نظریهها در خصوص این شیوههای نوگرایانه، به عنوان پایهگزاران مکتب واقعگرایی در کشورهای خود محسوب میشوند. این دو همواره میکوشیدند تا واقعیتهای اجتماعیای را به تصویر بکشند که بیانگر طبقاتی شدن جامعه، تهاجم سرمایهداری و حاکمیت پول بر روابط انسانی باشد. آنها با آگاهی کامل از نقش ترفندهای زیباییشناسانه در ایجاد واقعنمایی، از تکنیکهایی بهره بردهاند که از گفتارشان ابهامزدایی کرده و آن را عقلانیتر و منطقیتر جلوه میدهد. پژوهش حاضر بر آن است تا با رویکردی تطبیقی، صحنههای اجتماعی به تصویر کشیده شده توسط این دو رماننویس و همچنین تکنیکهای زیباییشناسانهای که به کار میگیرند را مورد مطالعه قرار دهد. کلیدواژه: واقعگرایی، بالزاک، جمالزاده، رویکرد تطبیقی، جلوههای زیباییشناختی.
- Abstract
- Résumé Les tendances réalistes de la littérature en Iran et en France paraissent être de mêmes origines. La naissance de la bourgeoisie aboutissant à des évolutions fondamentales dans la vie politique, économique et culturelle des deux sociétés, a énormément influencé les œuvres littéraires. La littérature rénovant sa forme et son contenu, introduit des nouveautés capables de refléter ces nouvelles conditions sociales. Balzac et Djamâlzâdeh, exposant les premières théories à propos de cette démarche innovatrice, se présentent comme les fondateurs de l’école réaliste dans leur propre pays. Ils tentent de mettre en scène les réalités sociales procédées de la hiérarchisation sociale, de l’invasion du capitalisme et du règne de l’argent aux relations humaines. Conscient du rôle des procédés esthétiques dans la création de l’effet de réel, ils appliquent aussi des techniques qui élucident leurs discours et les rendent plus rationnels et plus logiques. Ce travail de recherche tente de comparer des peintures sociales représentées et des procédés esthétiques appliqués par ces deux écrivains. Mots clés: Réalisme, Balzac, Djamâlzâdeh, étude comparée, aspects esthétiques.