شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در صنعت بیوتکنولوزی کشاورزی ایران
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی-فناوری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 352;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55566
- تاریخ دفاع
- ۱۶ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- یوسف زرنگاریان
- استاد راهنما
- ابوالقاسم عربیون
- چکیده
- با گسترش اهمیت اقتصاد دانش بنیان موضوع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی، برنامه ریزی های استراتژیک دانشگاه بسیار ضروری می نماید، به همین جهت هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی درصنعت بیوتکنولوژی کشاورزی ایران مطالعه موردی ((گروه مستقل بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه تهران )) می باشد . این تحقیق ازچهار بخش نوآوری دارد اول این که در اولین بار است درشناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در صنعت بیوتکنولوژی کشاورزی صورت می گیرد دوم اینکه دوم اینکه موضوع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی به صورت یک مطالعه کاربردی در بخش کشاورزی به عنوان یک بخش اساسی کمتر مورد توجه قرار گرفته این مطالعه، انجام آن در گروه مستقل بیوتکنولوژی دانشگاه تهران گرفته است که به عنوان که مادر و پیشرو در کشور و منطقه است تجاری سازی به عنوان یک بخش مهم از پارایم دانشگاه کارآفرین می باشد و وانتخاب بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از فناوری نوین ، به عنوان کارآفرینی فناورانه در این بخش موردتوجه قرار نگرفته است روش تحقیق برای این پژوهش ، ترکیبی است که در مرحله کیفی روش مطالعه موردی و از منابع چند گانه برای استخراج اطلاعات به کمک ابزارهای مصاحبه و تحلیل محتوای اسناد و مدارک استفاده شد و در مرحله کمی از روش پیمایشی و استفاده از پرسشنامه صورت گرفته که پایایی آنبا استفاده از آلفای کرونباخ به میزان0.873گردید و روایی آن بااستفاده از نظر خبرگان امر موردتایید قرار گرفت . طبق نتایج حاصل از مرحله کیفی که شامل شناسایی عوامل موثربر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی بود.که دارای 4 بعد که شامل فردی ، سازمانی ،نهادی و محیطی و همچنین 26متغیر می باشدکه عبارتند ازبعد فردی شامل ویژگی های روان شناختی ،تجربه دانش قبلی محقق، انگیزه ها و در بعد سازمانی ساختار سازمانی ،فرآیند ها ،دارائی ها،مدیریت، فرهنگ سازمانی ،کیفیت تحقیقات، فرآیندها وهمچنین دربعد نهادی اهداف و ماموریت دانشگاه سابقه قرار داد هاسیاست های دانشگاه رویکرد دانشگاه ها ونهایتا محیطی شامل پتاسیل بازار،دولت، آموزش ،بازار نیروی کار ،مجوزها ،سرمایه گذاری، ساختار مالیات و مشوق ها،قیمت گذاری ،زیرساخت ها،شبکه های کسب وکار مرتبط واسط بین صنعت و دانشگاه و تقاضا محوری است.نهایتا متغیر های کشف شده به وسیله آزمون های نرمال ، فریدمن و بااستفاده نرم افزار PLSموردتایید قرار گرفت. کلمات کلیدی: عوامل موثر ، تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی، بیوتکنولوژی کشاوزی
- Abstract
- With the development of knowledge economy, commercialization of university research foundation issues, strategic planning essential to university, The aim of this study was to identify factors influencing the commercialization of agricultural biotechnology industry, academic research case study ((Department of Agricultural Biotechnology-University of Tehran )). This study is the first of four innovation for the first time to identify the factors affecting the commercialization of university research in agricultural biotechnology industry deals, Second, the issue of commercialization of university research Applied to the study of the agriculture sector as a key sector has received little attention. This study was conducted in the Department of Biotechnology,University of Tehran , which is independent of the mother as leader of the country and the region as an important part of Entrepreneur University. Selection of agricultural biotechnology as a technology, as technological entrepreneurship has not been addressed in this section. The research method for this study is a combination with qualitative case study method to extract information from multiple sources, tools and content analysis of documents and interviews were used. Andon quantitative section The survey questionnaire was carried out and the reliability using Cronbach's alpha was 0.873 per. And its validity was verified by using an expert panel. According to the results of the qualitative phase identification of factors affecting. With 4 dimensions including individual, corporate, institutional and environmental variables with 26 Variable consists of: The individual psychological characteristics, previous research experience, knowledge, motivation and organizational structure in the next, processes, assets, management, organizational culture, quality of research, as well as processes and on institutional goals and mission of the University strategies approach ultimately campus environment including market potential government, education, business manpower, licensing, investment, pricing, infrastructure, business networks and associated interface between academia and industry is demand-driven. Variable eventually discovered by the normal test, Friedman and using PLS application was approved. Key Words: factors, the commercialization of academic research, biotechnology, agriculture