عنوان پایان‌نامه

مطالعه کارایی سیستمهای شبکه همتا به همتای اجتماعی



    دانشجو در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه کارایی سیستمهای شبکه همتا به همتای اجتماعی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42922;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 1650
    تاریخ دفاع
    ۱۶ مهر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    احمد خونساری

    چکیده در سال های اخیر اینترنت شاهد افزایش چشمگیر کاربردهای مختلف شبکه¬های رویه¬ای بوده است. در حقیقت مفهوم شبکه¬ی رویه¬ای الگوی جدیدی را در زمینه¬های کاربردهای توزیع شده و خدمات شبکه¬های کامپیوتری ارائه کرده است. در این میان شبکه¬ی BitTorrent از محبوبیت بیشتری برخوردار شد تا جایی که به تنهایی بخش قابل توجهی از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داد و مکانیزم¬ها آن در بسیاری از کاربردهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفت. از سوی دیگر اکثر این شبکه¬ها با کاربران خود مانند موجودیت¬هایی که ارتباطی با هم ندارند برخورد می¬کنند و هر نوع رابطه¬ی اجتماعی میان آن¬ها را نادیده می¬گیرند. در حالیکه روابط اجتماعی که میان کاربران وجود دارد می¬تواند به خوبی در این سیستم¬ها به کار گرفته شود تا کارایی این شبکه¬ها را افزایش دهد. بنابراین این ایده به ذهن می¬رسد که بتوان از روابط اجتماعی میان کاربران برای حل برخی مشکلات در این کاربردها بهره برد. یکی از رویکردهایی که این مفاهیم اجتماعی را لحاظ کرده است رویکرد نجواکردن اجتماعی است. در این پایان¬نامه از این رویکرد الهام گرفته از شبکه¬های اجتماعی در طراحی دو مکانیزم بهره برده¬ایم. مکانیزم اول یک راهکار تشویقی در کاربردهای رشته سازی زنده همتابه¬همتا است و با توجه به اینکه در این رویکرد تصمیمات به صورت سراسری اتخاذ می¬شود توانستیم معایب راهکارهای موجود را که ریشه در تصمیم گیری با اطلاعات محلی داشت برطرف کنیم و جلوی عملکرد سواران مجانی که تنها از منابع شبکه بهره می¬برند بدون آنکه منابع خود را به اشتراک بگذارند بگیریم. همچنین از این رویکرد اجتماعی در پیاده سازی سیاست تبادل همتا در BitTorrent که در سال 2005 پیشنهاد شد نیز بهره بردیم. پیاده سازی موجود از این سیاست به این ترتیب عمل میکند که همسایه ها به صورت دوره¬ای لیست همسایگان خود را با یکدیگر تعویض می¬کنند. هدف این سیاست این است که همتاها به سرعت به ماکزیمم اندازه¬ی همتاهای خود برسند. اما پیاده سازی ارائه شده در راستای نیل به این هدف باعث شد تا رویه¬ی زنجیروار با قطر بزرگ ساخته شود که توزیع فایل را در شبکه کند می¬کرد و کارایی شبکه را کاهش می¬داد. برای حل این مشکل از نجوای اجتماعی برای تبادل همتا استفاده کردیم که مشکلات پیاده سازی موجود را برطرف می¬کند و ضمن تشکلیل رویه¬ای با قطر کوچک به همتاها فرصت می¬دهد که به سرعت به حداکثر تعداد همسایگان خود برسند. عملکرد هر دوی این مکانیزم¬ها توسط آزمایش¬های شبیه¬سازی بر مبنای شبیه¬ساز زمان گسسته¬ی Btsim مورد ارزیابی قرار گرفته است. واژه¬های کلیدی: شبکه¬های همتابه¬همتا؛ روش نجواکردن؛ رشته¬سازی؛ مکانیزم تشویقی
    Abstract
    Abstract In recent years, the Internet has witnessed a rapid growth in the popularity of various application paradigms of overlay networks. In fact, the concept of overlay networking has introduced new patterns for various distributed applications and network services. However, among all the applications BitTorrent, which makes up for a considerable amount of the Internet traffic, has gained much importance. On the other hand, most current peer-to-peer (P2P) systems treat their users as anonymous, unrelated entities, and completely disregard any social relationships between them. However, social phenomena such as friendship and the existence of communities of users with similar tastes may be well exploited in such systems, to increase their performance. So the idea comes to mind is that using social relations among users may help to solve some problems in P2P applications. One of the approaches that considered this issue is Social Gossip. In this thesis, we use a social inspired recommendation system in designing two mechanisms. The first one is an incentive mechanism in P2P live video streaming. Considering the fact that this approach uses global decisions instead of local ones, we overcome the existing drawbacks and prevent peers from becoming free-riders. Also, we utilize this social inspired method in implementing peer exchange policy in BitTorrent that was proposed in 2005. In existing implementations of this policy neighbors periodically exchange their list of neighbors. Although peer exchange decreases the time for a peer to reach its maximum peer set size, it creates a chain-like overlay that is not robust and has a large diameter. This large diameter will lead to lengthy download time of files when the number of simultaneous peers is large. However, our proposed approach solves the mentioned problems and benefits from the aforementioned idea. Performance of both of the mechanisms was evaluated by simulation experiments based on a well-known discrete time simulator called Btsim. Keywords: Peer-to-Peer Networks, Gossiping, Streaming, Incentive Mechanism