تاثیر گرایش کارافرینانه بر بلوغ کسب و کار الکترونیک
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55917;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 370
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- محسن یوسفی پارسا
- استاد راهنما
- مهران رضوانی
- چکیده
- بانک ها به عنوان یکی از مهمترین ارکان هر نظام اقتصادی اثر غیرقابل انکاری در روان سازی روابط اقتصادی داخلی و بین المللی هر کشوری دارند، به طوری که در کل اقتصاد، از سیستم بانکی انتظار می رود مکانیسم های ساده ای برای دریافت ها و پرداخت ها، تجمیع و تخصیص سرمایه های خرد و کلان، سرمایه گذاری، اعطای تسهیلات و اعتبارات و... فراهم آورده و همواره در دسترس باشند. گذشته از این انتظار می رود که امنیت سرمایه های کشور و نیز آرامش روانی فضای پولی جامعه از سوی بانک مرکزی و بانکهای تابعه تامین و تضمین گردد، از سوی دیگر نحوه اداره ی یک بانک رابطه ی مستقیمی با سودآوری و نیل به اهداف پیش گفته دارد. از آنجا که نحوه ی اداره و اجزای متشکله ی یک بانک - که اصطلاحاً آن را مدل کسب و کار می نامند- یکی از بحث های روز مدیریت عملکرد سازمان است، در پایان نامه پیشِ رو، به بررسی اجزای مدل کسب و کار دو بانک تجارت و HSBC بر مبنای آنتولوژی استروالدر، از دو جنبه مالی و محصول پرداخته شده است. این تحقیق از نوع کیفی و به شیوه مطالعه تطبیقی بوده و ابزار آن مصاحبه ی عمیق می باشد. مصاحبه شوندگان به صورت غیراحتمالی و هدفمند از میان متخصصین علوم بانکی و اساتید برگزیده شدند و در نهایت با انجام 13 مصاحبه که رسیدن به اشباع تئوریک را معین می نمود ادامه یافت. پس از آن مصاحبه ها کدگذاری باز و محوری شده و شکاف ها به روش CGV تحلیل گردیدند. نتایج تحقیق نشان می دهد که بیشترین ضعف بانک های ایرانی در ساختار درونی آنها نظیر بهره وری پایین، عدم بهره گیری از نیروهای متخصص، فقدان نوآوری پایه ای و... نهفته است. کلمات کلیدی: مدل کسب و کار، بانک، تحلیل شکاف، مطالعه تطبیقی.
- Abstract
- Banks as one of the most important basis of each country’s economy, have non-neglecting role in facilitating domestic and international economic relationships, so that banking system is expected to present simple mechanisms of payments and receipts, small capitals integration, investments, credits and loans, etc., and also be available. Even Central Banks and their related banks are expected to guarantee the mental security of country and its capitals; in the other hand, type of administrating of a bank, is related to reaching goals and its profitability directly. Whereas the method of administrating a bank – called Business Model, metaphorically- is an up-to-date topic of organizational performance management, this thesis is written on studying business model components of Bank Tejarat and HSBC, on the basis of Osterwalder business model ontology, about the product and financial aspects. The type of research is qualitative and its method is comparative study and is done via deep interviews. Interviewees are targeted and chosen non-probably among banking experts and university professors and finally, after 13 interviews that points theoretical saturation, open and axial coding is done and gaps analyze via CGV method. The results show that the most important weaknesses of Iranian banks is underlying in their internal structure and organizing such as low efficiency, lack of experts, lack of innovativeness, etc. Keywords. Business Model, Bank, Gap Analysis, Comparative Study.