بررسی پویایی شبکه های اجتماعی زنان کارآفرین
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 411;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57132
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- الناز طرزمنی
- استاد راهنما
- زهرا آراستی
- چکیده
- ایجاد و حفظ شبکه ای تأثیرگذار یک مزیت کارآفرینانه ی مهم است. این در حالی است که توجه کمی به شبکه های زنان کارآفرین به طور خاص شده است. شواهدی وجود دارد بیانگر اینکه زنان کارآفرین به روش های متفاوتی شبکه هایشان را توسعه می دهند و شبکه های آنان ویژگی های متفاوتی از شبکه های مردان کارآفرین دارد. با وجود انجام مطالعات محدود درباره شبکه ی اجتماعی زنان کارآفرین در ایران، پژوهشی درباره تغییرات آن درطی دوره فعالیت کارآفرین ، صورت نگرفته است. این پژوهش به بررسی پویایی شبکه اجتماعی زنان کارآفرین در 4 بعد نقش، ترکیب، چالش های شبکه سازی و درک مزایای توسعه¬ی شبکه، در گذر از مرحله نوپایی به تثبیت، با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع مطالعه چند موردی در جامعه آماری زنان کارآفرین صادرکننده کالا و خدمات شهر تهران با عمر کسب و کار حداقل 5 سال پرداخته است. یافته های حاصل از تحلیل محتوای10 مصاحبه ی نیمه ساختاریافته نشان می دهد مهمترین نقش شبکه ی اجتماعی، ایجاد دسترسی به فرصت ها، اطلاعات و منابع است که در گذر از مرحله نوپایی به تثبیت، پررنگ تر نیز می شود، در حالی که نقش ایجاد انگیزه و حمایت، در گذر از نوپایی به تثبیت، کم رنگ می شود. در گذر از نوپایی به تثبیت، از حضور خانواده و اقوام در شبکه کاسته شده و حضور افراد حرفه ای افزایش می یابد. همچنین زن بودن از یک مانع به یک مزیت تبدیل می شود. در نهایت اینکه میزان درک زنان کارآفرین از اهمیت مزایای توسعه شبکه و اقداماتشان در این راستا افزایش چشمگیری پیدا می کند. واژه¬های کلیدی: شبکه ی اجتماعی، زنان کارآفرین، چرخه ی عمر کسب وکار، نقش شبکه، بخش صادرات.
- Abstract
- The ability to develop and maintain effective network is an entrepreneurial competence. But there is a little attention to female entrepreneur networks. There are evidences present differences in female social networks' features and way of expanding it comparing to men's. This research presents into the dynamics of the female entrepreneur's social network at different stages of the business life cycle including new and established business in 4 dimensions: role of network, network composition and formality, challenges of networking, and understanding of benefits from developing networks. This article presents findings from qualitative research conducted in Tehran, Iran, through 10 semi-structured interviews among female entrepreneurs who export goods and services and their businesses are at least 5 years old. Findings admitted reaching opportunities, information and resources as the most important role of social network for Iranian female entrepreneurs in both new and established business. Their networks are male-dominated. Being female is the main challenge of networking in new businesses while it becomes rather an advantage for established ones. Iranian female entrepreneurs become aware of importance of networking as they change into established entrepreneurs. Key words: female entrepreneurs, social network, new business, established business, export.