عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل موثر بر انتخاب استراتزی های تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی د رحوزه نانو فناوری در ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی عوامل موثر بر انتخاب استراتزی های تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی د رحوزه نانو فناوری در ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 398;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57025
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۱

    اگرچه عمر فناوری نانو در جهان حدود نیم قرن است، اما این فناوری اکنون به یک فتاناوری ثیرگذار در همه¬ی حوزه¬های صنعت تبدیل شده است. در ایران نیز حدود یک دهه است که فناوری نانو با نرخ رشد سریعی در حال تبدیل شدن به یک مزیت رقابتی برای کشور است. ایران اکنون در تولید دانش نانو بر اساس شاخص تعداد مقالات معتبر ISI در جایگاه قابل توجه دوازدهم در جهان قرار دارد. در این میان دست¬یابی به مزیت-های رقابتی در حوزه¬ی فناوری نانو مستلزم تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهی در این حوزه و خلق ثروت با استفاده از ظرفیت شرکت¬های دانش¬بنیان است. در این پژوهش نگارنده بر اساس مبانی نظری و پیشینه¬ی پژوهش و با توجه به مدل اومام به دنبال پاسخ به این سؤالِ اساسی است که چه عواملی بر انتخاب استراتژی¬های تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه فناوری نانو در ایران تاثیر دارد؟ این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) است. جامعه آماری آن در بخش کیفی عبارت است از خبرگانی که در استراژی¬های تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه فناوری نانو دارای تجربه و تخصص هستند و در بخش کمی شامل کارآفرینان و مدیران عامل شرکت¬های فعال در حوزه فناوری نانو است. حجم نمونه در بخش کیفی شامل 10 نفر است که از روش گلوله برفی یا زنجیره¬ای ارجاعی انتخاب شده¬اند و در بخش کمی 50 نفر است که از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری داده¬ها در بخش کیفی، مصاحبه است که روایی آن با نظر خبرگان و انجام اصلاحات لازم تأیید شده است و در بخش کمی، از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن به تأیید تعدادی از خبرگان رسیده و برای بررسی پایایی آن پس از استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، ضریب آلفا برای کل پرسشنامه 98/0 محاسبه شده است که نشان دهنده¬ی پایایی ابزار مورد استفاده است. روش تحلیل داده¬ها در بخش کیفی، شامل کدگذاری در سه گامِ کدگذاری اولیه، کدگذاری باز و کدگذاری محوری است و در بخش کمی علاوه بر استفاده از شاخص¬های توصیفی، از آزمون تی و آزمون آنووا با استفاده از نرم¬افزار SPSS و هم¬چنین تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم¬افزار SMART PLS استفاده شده است. قلمروی زمانی تحقیق از اسفند 1390 تا شهریور 1391 و قلمروی مکانی تحقیق دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، ستاد توسعه فناوری نانو و شرکت-های فعال در حوزه فناوری نانو است. یافته¬های پژوهش در بخش کیفی نشان می¬دهد که 3 استراتژی ایجاد شرکت¬های زایشی دانشگاهی، واگذاری لیسانس به شرکت¬های موجود و انجام تحقیقات مشترک، بیش¬ترین سهم را در تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهی فناوری نانو در ایران دارند. تحلیل داده¬های بخش کمی و کیفی نشان دهنده¬ی وجود 5 گروه عواملِ سازمانی، محیطی، فردی، نهادی و فناورانه در 29 بُعد و 103 جزء است که بر انتخاب استراتژی¬های تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه فناوری نانو در ایران مؤثرند. اولویت این عوامل به ترتیب از اولویت بیش¬تر به اولویت کم¬تر عبارت است از عوامل محیطی، عوامل فردی، نهادی، سازمانی و فناورانه. واژه¬های کلیدی: استراتژی¬های تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهی، مدل اومام، عوامل مؤثر، فناوری نانو
    Abstract
    Though worldwide age of nanotechnology is almost half a century, but the technology has become an influential technology in any industry arena now. In Iran, it’s about a decade that nanotechnology is becoming a competitive advantage with a rapid growth rate for the country. In the meantime, the pursuit of competitive advantage in the field of nanotechnology involves the commercialization of academic researches. In this research, the author is seeking to answer the main question that “what factors affect choosing of academic researches commercialization strategies in nanotechnology in Iran?” based on the theoretical basics, research background and literature review and according to Umum Model (Umum, 2008). This research is applicable from purpose point of view and is qualitative from method point of view. Statistical populations of this research are experts with experiences in the fields of academic researches commercialization strategies and also nanotechnology. The sample consisted of 10 patients were selected using the Snowball Method. Data collection was conducted through interviews and its validity is confirmed by experts’ opinions and necessary reforms. Data analysis method consists of coding in three steps of initial coding, open coding and axial coding. Research’s time range is from February 2012 to August 2012 and its spatial domain are Tehran University, Tarbiat Modarres University, Iranian Nanotechnology Initiative Council and companies active in the field of nanotechnology. Findings revealed five categories of organizational, environmental, demographic, institutional and technological factors in 32 dimensions which are effective on choosing academic researches commercialization strategies in the field of nanotechnology. Keywords: Academic Research Commercialization Strategies, Umum Model, Factor Influencing, Nanotechnology.