شناسایی عوامل سازمانی کلیدی موثر بر فرایند کارآفرینی فناورانه در شرکت های فعال در حوزه صنعت نفت
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 474;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59968
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- شراره جلیلی ارومیه
- استاد راهنما
- محمدرضا میگون پوری
- چکیده
- در دنیای امروز، فناوری تأثیر شدیدی بر اقتصادها و جوامع دارد. از سوی دیگر شرایط پیچیده و پویای محیط امروزی، اهمیت به کارگیری فناوریهای نوین و کارآمد در سازمانها را نیز به امری انکارناپذیر تبدیل نموده است. این در حالی است که توجه محققان به مفهوم «کارآفرینی» به عنوان راهکاری برای حفظ و تعالی شاخصهای پایداری مزیتهای رقابتی در سازمانها و کسب و کارها معطوف شده است و شناسایی عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینی فناورانه سازمانی به یکی از دغدغه های اصلی مدیران سازمانها مبدل گشته است. در این میان عوامل سازمانی جایگاه ویژه ای دارند و نقش آنها در موفقیت فعالیت های کارآفرینانه در سازمانهای فناور در درجه اول اهمیت قرار دارد. صنعت نفت در کشورهایی همچون کشور عزیزمان که از ذخایر نفتی بالایی برخوردار است شاهرگ حیات اقتصاد کشور بشمار می رود. از آنجائیکه استخراج نفت و ارائه محصولات نفتی و پتروشیمی در بازار رقابت جهانی به بهره برداری از تکنولوژیهای پیشرفته وابسته است، نوآوری های فناورانه در شرکتهای نفتی جزء لاینفک این سازمان ها بشمار می روند. به همین سبب این پژوهش با هدف شناسایی عوامل سازمانی موثر بر کارآفرینی فناورانه سازمانی و با استفاده از روش شناسی آمیخته ( کیفی- کمی) قصد دارد با ارائه مدلی عوامل درون سازمانی را که در موفقیت کارآفرینی فناورانه دخیل هستند شناسایی کند و میزان اهمیت هر یک از این عوامل را بسنجد. در بخش کیفی با 9 نفر از مدیران ارشد و میانی شرکت مورد مطالعه ( شرکت مید) مصاحبه شد و داده های بدست آمده از این طریق، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بر اساس آن پرسشنامه ای طراحی گردید که مبنای پژوهش کمی قرار گرفت. پس از گردآوری داده های کمی این دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS و PLS نسخه اسمارت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی مدل نهایی تحقیق استخراج گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد 9 دسته از عوامل سازمان شامل ساختار سازمانی، استراتژی سازمان، اندازه سازمان، مدیریت سازمان، منابع سازمانی، مدیری دانش در سازمان، فرایند های درون سازمانی، شبکه های درون سازمان و تیم تحقیق و توسعه در سازمان بر کارآفرینی فناورانه سازمانی تاثیر گذارند. و از این 9 عامل سه عامل ساختار، استراتژی و منابع سازمان دارای اهمیت حیاتی و مابقی از اهمیت نسبتاً کمتری در مقایسه با این سه عامل برخوردارند. واژه های کلیدی: کارآفرینی فناورانه سازمانی، عوامل سازمانی، صنعت نفت
- Abstract
- In today’s world, technology have a strong effect on economies and societies. However complicated and dynamic conditions of environment on the other hand, makes the application of new and effective technologies in organizations inevitable. While researchers start to pay more attention to the concept of entrepreneurship as a solution to maintain and leverage standards of sustainable competitive advantage in the organizations and business, identifying factors affecting success of technoentrepreneurship in the organizations became on of the major challenges of managers in the organizations. Meanwhile, organizational factors have a special place and play an important role in the success of entrepreneurial acts in the high-tech organizations. Oil industry in countries such as Iran with high amount of oil reseves, considered as the lifeline of country’s economy. However,since oil production and offering petloleum products and petrochemicals in the global market, depends on exploiting advanced technologies, technological innovations are one of the unseperable parts those organizations. Because of this reason. This research aims at identifying organizational factors affecting organizational techoentrepreneurship and using mixed methodology (qualitative and quantitative) attempts to present a model of organizational factors effective on the success of thenologyentrepreneurship and also measuring importance of each factor. In the qualitative section, nine upper and middle managers (working with the case study corporation) were interviewd and the resulting data analyze d through qualitative content analysis approach and used for preparing a questionare which is the basis of quantitive . after quantitive data colloction, SPSS and PLS (smart version) softwares were used for data analysis and through descriptive and inferential statistics methods, final research model formed. Research results shows that nine categories of organizational factors including organizational structure, size, management,resources, knowledge management inside the organization, inter organizational processes and networks, research and development team have an effect on technoentrepreneurship in the organization and 3 out of this nine category namely organization, strategy, and resources are of vital importance and the rest are comparingly less important. Key words: organizational technoentrepreneurship, organizational factors, oil industry