تبیین نقش اشتیاق کارافرینانه در تصمیم به بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه توسط کارآفرینانه توسط کارآفرینان مستقر در ژارک های علم و فناوری استان تهان
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 434;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58154
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۱
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- دانشجو
- فاطمه عیوضی
- چکیده
- آنچه از دستاوردهای علمی نظریه پردازان حوزه های کارآفرینی منتج می شود آن است که اشتیاق کارآفرینانه، قلب کارآفرینی است و کارآفرینان با بهره از نیروی انگیزه بخش اشتیاق، دست به بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه می زنند. اشتیاق کارآفرینانه احساسات مثبت شدیدی است که به طور آگاهانه دست یافتنی هستند و از طریق مشارکت در فعالیت های کارآفرینانه ای تجربه می شوند که در ارتباط با نقش های معنادار و مهم برای هویت شخصی کارآفرین باشند. از این رو، هدف این پژوهش، بررسی تاثیر انواع اشتیاق کارآفرینانه (1. اشتیاق ابداعی، 2. اشتیاق تأسیسی و 3. اشتیاق توسعه ای) بر بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه در میان کارآفرینان مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه های دولتی شهر تهران می باشد. هم چنین، اثر تعدیل کنندگی هیجانات افراد بر رابطه ی بین اشتیاق کارآفرینانه و تصمیم به بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه نیز بررسی می شود. اعتبار (آلفای کرونباخ) پرسشنامه اشتیاق کارآفرینانه برابر 0.805 بوده است، اما برای سنجش تصمیم به بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه از سناریوهای تصمیم گیری استفاده شده است. به منظور ایجاد هیجان، در طی فرآیند پاسخ به سناریو های تصمیم به بهره برداری از فرصت، سیستم تصاویر احساسی بین المللی(IAPS) در قالب پروتکل آزمایشی مبتنی بر نرم افزار به آنها نمایش داده می شود. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از تکنیک رگرسیون سلسله مراتبی (HLM) انجام شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهند اشتیاق تاسیسی و توسعه ای در تصمیم به بهره بردای از فرصت ها تاثیر مثبت معناداری دارند اما این رابطه توسط هیجان تعدیل نمی شود.
- Abstract
- Prior studies have explored the role of passion for work in manager's decision to exploit new opportunities. But some missing points still exist in this process. Entrepreneurial passion (EP) is defined as consciously accessible intense positive feelings experienced by engagement in entrepreneurial activities associated with roles that are meaningful and salient to the self-identity of the entrepreneur. Three different types of entrepreneurial passion have been proposed: 1. Passion for inventing; 2.Passion for founding and 3.Passion for developing. The purpose of this study is to explore the role of three types of entrepreneurial passion in entrepreneur’s decisions to exploit entrepreneurial opportunities. While excitement as a positive affective experience is likely to impact managerial decision, the moderating role of excitement on the relationship between three types of entrepreneurial passion and entrepreneurs decisions to exploit entrepreneurial opportunities was examined. Entrepreneurs were confronted with 32 scenarios. To induce excitement in participants during their decision making, they were shown Calm and emotional pictures from the International Affective Picture System. For data evaluation Hierarchical Linear Modeling (HLM) was employed. Results show that Passion for founding and developing are positively related to entrepreneur’s decision to exploit entrepreneurial opportunities. But Results don't support the moderating role of excitement. Keywords: Entrepreneurial passion, Decision to exploit entrepreneurial opportunities, Excitement, Hierarchical Linear Modeling (HLM)