شناسایی عوامل کلیدی موثر بر موفقیت توسعه محصول جدید در صنایع چاپ
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 358;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55634
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سینا سمیعی
- استاد راهنما
- رضا محمدکاظمی
- چکیده
- در دنیای امروز بقای بلند مدت یک کسب و کار به قدرت و توانایی آن بنگاه برای معرفی موفق محصولات جدیدش به بازار وابسته است. وجود بعضی از عوامل پیش برنده توسعه محصول جدید در صنایع چاپ باعث اهمیت یافتن توسعه محصول جدید در این صنعت شده است. اگرچه توسعه محصولات جدید فرصتهای زیادی را ایجاد میکند اما همیشه با مقدار قابل توجهی ریسک همراه است. با اینکه تحقیقات زیادی روی این موضوع صورت گرفته هنوز این سوال برای محققین باقی ست که چرا نرخ موفقیت توسعه محصول جدید همچنان پایین است. این پژوهش نیز سعی دارد با شناسایی عوامل موفقیت در توسعه محصول جدید در صنعت چاپ تصمیم گیری در این زمینه را سادهتر بکند. در مرحله اول عوامل شناسایی شده در تحقیقات پیشین و در صنایع متفاوت مورد بررسی قرار گرفته و با نخبگان این صنعت در میان گذاشته شد تا عوامل پراهمیتتر شناسایی شوند سپس با استفاده از پرسشنامه عوامل موفقیت در یک نمونه 98 عددی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این پژوهش علاوه بر شناسایی و سپس رتبه بندی عوامل پر اهمیتتر در توسعه محصول جدید در صنعت چاپ رسانههای نوشتاری به بررسی چگونگی تأثیر هر یک از عوامل نیز پرداخته است. نتایج نشان داد که سرعت برگشت سرمایه و شناسایی نیاز مشتری رتبه اول و دوم اهمیت در عوامل شناسایی شده را به خود اختصاص دادهاند. این پژوهش دلیل اهمیت عامل اول را نبود ثبات در محیط کسب و کار صنعت چاپ ایران میداند و بیان میکنند که این دلیل بیشتر اهمیت یافتن این عامل نسبت به عوامل دیگر، مخصوصاً عامل شناسایی نیاز مشتری میباشد. بر اساس این موضوع این پژوهش به مدیران صنعت چاپ پیشنهاد میدهد که پروژههایی که سرعت برگشت سرمایه بالاتری دارند و سریعتر وارد بازار میشوند را برای توسعه محصول جدید انتخاب کنند. از طرف دیگر به سیاست گذاران این صنعت پیشنهاد میدهد که نیروی خود را صرف بهبود فضای کسب و کار صنعت چاپ بکنند تا مدیران این صنعت بتوانند ذهن و انرژی خود را به فعالیتهای مهم دیگری چون توجه به نیاز مشتری، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته تر و رقابت سالمتر تخصیص دهند. در آخر این پژوهش پیشنهاد میدهد تا در تحقیقات آتی سطح تحقیق از سطح پروژه به سطح سازمان و یا سطح مراحل توسعه محصول جدید تغیر کند، و یا به طور کلی فقط یک عامل در نظر گرفته شده و به طور عمیقتری راجع به آن تحقیق شود.
- Abstract
- In today’s world survival of a business depends on its power to introduce new products. The existence of new product development driver’s in printing industry has added to its importance. Although NPD introduces a lot of opportunities, it is always accompanied by some risk. A lot of research has been done on this issue however this question still stands, why success rate is still low on newly developed products? This research aims to simplify decision making for managers by recognizing NPD success factors. Firstly, all recognized factors in previous works are gathered and discussed by experts in the field. Then by using a questionnaire success factors of NPD in printing were recognized and ranked. It was found that fast return on investment and recognizing customer needs are the most important factors.