عنوان پایان‌نامه

نگرش فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، دیدگاههای مدرسان زبان انگلیسی و شیوه های عمل واقعی آنها در زمین&#۱۷۲۸; تصحیح خطاهای نوشتاری




    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1375/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44660
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۸

    هر چند بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی تأثیر بلند مدت و کوتاه مدت تصحیح خطاها بر روند پیشرفت دستوری فراگیران زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی و دوم متمرکز گردیده اما مطالعات اندکی در زمین? تعیین شیوه های عملی اساتید زبان، دیدگاهها و انتظارات آنها و زبان آموزانشان در مورد روشهای ارائه بازخوردهای نوشتاری در یک محیط زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی انجام شده است. بر این اساس، در این تحقیق تلاش شده است تا با بررسی نگرش زبان آموزان، اساتید زبان و شیوه های عمل واقعی اساتید و همچنین ارتباط یکی از متغیرهای اساتید یعنی سالهای تدریس آنها (تجرب? تدریس) با دیدگاه و نگرش آنها نسبت به دو روش در تصحیح و در بازخوردهایشان به دو دست? کلی از سئوالات تحقیق حاضر پاسخ داده شود: (1) دو سئوال در جستجوی یافتن روابطی معنی دار بین سالهای تدریس اساتید زبان و نگرش آنها نسبت به دو روش تصحیح "کلی" و "انتخابی" و همچنین نگرش آنها نسبت به دو روش بازخورد "مستقیم" و "غیرمستقیم" و در ادامه (2) دو سئوال در برگیرند? نواحی مورد اختلاف بین نگرش و دیدگاه زبان آموزان در مورد شیوه های عملی اساتیدشان و نگرش اساتید زبان نسبت به شیوه های عمل خود و همچنین اختلافات بین عقاید ابراز شد? اساتید و کارکردهای واقعی آنها بصورت عملی. بدین منظور شصت نفر شرکت کننده شامل چهل و پنج زبان آموز در سه سطح آموزشی معمول از سطوح ابتدایی تا پیشرفته و پانزده نفر از اساتید زبانشان در این سطوح انتخاب شدند. در ادامه برای پاسخ به سئوالات این تحقیق از سه ابزار اصلی و یک مصاحب? شفاهی استفاده گردید. ابزارهای اصلی را یک پرسشنامه برای اساتید، یک پرسشنام? به فارسی برگردانده شده برای زبان آموزان و یک تمرین تصحیح خطاهای نوشتاری که در اصل یک انشای نمونه ، برگرفته شده از خود زبان آموزان شرکت کننده بود تشکیل می دادند. در حدود اواسط ترم پرسشنامه ها بصورت جداگانه به زبان آموزان و اساتید آنها داده شد و اطلاعات آنها جمع آوری گردید سپس در جلسات پایانی ترم از اساتید در خواست شد تا تمرین تصحیح خطاهای نوشتاری را انجام دهند و در مصاحبه ای شفاهی در مورد عملکردشان در تمرین تصحیح خطاها شرکت کنند. در مورد اولین دست? کلی از سئوالات تحقیق از یکسری آزمون one-way ANOVA استفاده گردید. نتایج مربوطه نشان داد رابط? معنی داری بین سالهای تجرب? تدریس اساتید و دیدگاه آنها نسبت به بازخورد مستقیم وجود دارد (P<0.05). همچنین در مورد دومین دست? کلی سئوالات تحقیق از یکسری شمارش فراوانی استفاده گردید و تحلیل و تفسیر توضیحی بر پای? نتایج ارائه گردید. نتایج حاصل نشان دهند? نواحی مشخصی از اختلاف بین نگرش اساتید و زبان آموزان در مورد شیوه های عمل بازخوردی اساتید بود. بعلاوه مواردی از اختلاف بین دیدگاههای ابراز شده توسط اساتید و شیوه های واقعی بازخوردی آنها آشکار گردید. در پایان این تحقیق برخی از کاربردهای آموزشی حاصل از نتایج تحقیق در رابطه با اساتید زبان، زبان آموزان، اساتید دوره های تدربیت مدرس و تدوینگران مطالب آموزشی ارائه گردید.
    Abstract
    While a great number of studies have been conducted on the long and short-term effectiveness of error correction on EFL and ESL learners' grammatical progress in the past, almost little has been carried out to determine what, in practice, teachers do regarding their written error correction practices, and what the teachers' and learners' perceptions and expectations of error feedback practices in an EFL context are. Therefore, this study tried to take learners', teachers' perceptions and real feedback practices of teachers into account and further add a new side that is teachers' years of teaching experiences to it to investigate two major categories of research questions; (1) two research questions exploring the relationship between teachers' years of teaching experience and their perception of comprehensive vs. selective error marking and also direct and indirect error feedback and (2) two research questions examining potential mismatch areas between teachers' and learners' perceptions of teachers' error feedback practices and the possible misfits between teachers' perception of their feedback practices and their real feedback performance. To do so, 60 (N=60) participants including 45 (N=45) students from English conversation classes with a focus on writing at three usual levels of instruction from beginning to advanced and 15 (N=15) of their teachers teaching theses classes were selected. Furthermore, to answer the research questions of the study three main instruments as well as a 10-item oral interview were utilized. These three main instruments included a teacher questionnaire, a Persian-translated version of a student questionnaire and an error correction task which was a sample piece of writing from the participating students. In the middle of the semester, questionnaires were administered to teachers and students separately and later in the end final sessions of the semester teachers were requested to correct the error correction task and were further interviewed about their performance on the task. As to the first category of research questions one-way ANOVA procedures were used. The results indicated a significant relationship between teachers' years of teaching experience and their perception of direct error feedback (p<0.05). Also as to the second category of research questions a series of frequency count were performed and inferential analysis and interpretation of the results were made. The results showed there were certain areas of mismatch between teachers' and learners' views on teachers' feedback practices. Moreover, a number of misfits between teachers' perception of their practices and their actual feedback performance were found. Finally the study presented a range of possible pedagogical implications for teachers, students, teacher trainers and syllabus designers.