طراحی تکنوپارک پردیسان: مهندسی ارزش، در پی خط میانه سازمان یافتگی و آشفتگی در معماری
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58847
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- بهنام برزگرنصرآباد
- استاد راهنما
- قاسم مطلبی
- چکیده
- از عنوان پروژه میتوان موضوع پروژه را درک کرد، اما دغدغههای اصلی برای ایجاد چنین مکانی، به زندگی ماشینی امروزی و نحوه گذران وقت انسانها بر میگردد، که چطور با برنامههای منسجم و بدون انعطاف خود، اجازه بازگشت به خود را از خویشتن گرفتند و هیچ اجازهای به ذهن خود برای پویایی نمیدهند. در این بین فضاهای تفریحی میتوانند انسان جویای تفرج را دوباره با استعدادهای نهفته و یا به بیان بهتر فراموش شده، آشتی دهند. برای ورود به مطلب ابتدا به بررسی مفهوم فراغت و رابطه فراغت با نظام اجتماعی پرداخته شد و با بیان این مفاهیم به ضرورت ایجاد مرکز تفریحی با رویکرد آموزشی اشاره شد. سپس با ورود به بحثهای تئوریک، مطالبی راجع به نظریات معماران و شهرسازان آورده شد که نتایج آنها در ایجاد کانسپتهای معماریِ این پروژه آورده شد. در ادامه به بیان مفاهیم بنیادین هندسه نا اقلیدسی پرداخته شد که در شکل گیری فرمولوژی کالبد پروژه، نتایج آن دیده شد. سپس در بخش «زبان طراحی» به تشریح عناوینی چون پیام بصری و انواع شیوههای انتقال پیام پرداخته شد. در ادامه با ورود به بخش طراحی در فصل «شناخت بستر طراحی»، سایت پروژه تحلیل شد. در بخش بعد با بیان تعدادی از نمونههای بالادستی، چند نمونه موردی از پروژههای مربوط به موضوع پروژه آورده شد. در ادامه با بررسی عناوینی از تکنولوژیهای نوین ساخت که مورد نظر طراحی بود، مقدمات طراحی فراهم شد. پس از آن برنامه فیزیکی با توجه به موضوع پروژه و خلأهای دیده شده تبیین شد و مورفولوژی کلی پروژه با توجه به ویژگیهای سایت و نتیجههای بدست آمده از فصل «زبان طراحی» و ویژگیهای اصلی کالبد بنا شکل گرفت.
- Abstract
- It is possible to derive the purpose of the project from the title. But the biggest motivation for choosing this subject was the way the life of humans are being hit by the globalization and being mechanized. From the fact that the tight schedules of work and having no free time for our own is causing a creative-free living. Among this style of living, free times are the most effective way to gain those lost qualities back. To start with, the concept of free time and its necessity and the connection with social living, was being described, and with that being said, the exigency of designing a leisure and educational center was suggested. After that in the theoretical subjects section, some architectural and urbanism solutions of today’s world was being noted which the result of them was being used in the design process of the project. Then, the concepts of Non-Euclidean geometry has been described which was describing the morphology of the project. After that, in the “design language” section, some theories on the “visional message” and the variety of methods on transmitting the meanings, has being said. After that the site of the project was being analyzed and with studying some case studies it was time to start the design process. At the next part, several examples of the new constructional technologies that took part in construction explanation of the project, was being noted. At the final section the specifications of the site has being more clarified and the process of managing the physical program of the project has been started and the design process was described from start to finish.