عنوان پایان‌نامه

مکان سنجی وارائه طرح پتانسیل های توسعه بازارسمنان بارویکردارتقاء کیفی مکان



    دانشجو در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مکان سنجی وارائه طرح پتانسیل های توسعه بازارسمنان بارویکردارتقاء کیفی مکان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    شهرسازی طراحی شهری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58462
    تاریخ دفاع
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۱

    علیرغم خدمات بی شمار مدرنیسم به معماری و شهرسازی و پیشرفت‌های بسیار در زمینه¬ی فناوری، تبعاتی را به دنبال داشت که به باور برخی اندیشمندان آنچه امروزه در شهرها با آن روبرو هستیم تسلط تفکر کمیت¬گرای مدرنیستی است که نتیجه اصلی آن کاهش کیفیت فضاهای شهری و حذف پدیده ای به نام "مکان" است. دغدغه‌ی اندیشمندان دهه 1970 و 1980 میلادی به منظور انتقال از کمیت به کیفیت، زمینه را برای شکل گرفتن نظریه‌هایی که سعی در ارتقاء فضا به مفهومی به نام "مکان" داشتند فراهم نمود و بدین ترتیب رویکرد "مکان¬سازی" شروع به شکل¬گیری کرد. عدم توجه به مطلوبیت¬های مکان از دیدگاه مردم و عدم پرداختن به این مطلوب در طرح¬هایی که تا به حال انجام شده است، موجب ساخت فضا و زوال مکان¬های شهری برای مردم شده است. کالبدهایی بی روح که زندگی در آن جریان ندارد. امروزه طرح¬های بسیاری تهیه می¬شوند که مصداق طراحی از بالا به پایین هستند. به نیازهای واقعی مردم توجهی نشده است. مردم نه به عنوان فاعلانی که حق انتخاب در انجام فعالیت‌های دلخواهشان را دارند، بلکه به عنوان مقهوران محیط موجود در این فضاها حضور می‌یابند. مشارکت دادن مردم و شناخت خواسته¬های آنان به منظور طراحی برای مردم می¬تواند گامی صحیح برای شناخت و رفع نیاز واقعی مردم و در نتیجه متروک نشدن مکان¬های شهری شود. در ادبیات طراحی شهری معاصر در مورد مبحث "مکان" در چارچوب تئوری بسیار سخن‌ها رفته است اما بر روی کاربردی شدن آن تاکید چندانی نشده است.از اساسی‌ترین بخش‌های فرایند طراحی با مردم، سنجش مکان از دیدگاه¬های استفاده کنندگان فضاست که خود تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی دارد. این نوشتار قصد داشته تا با عملی کردن تکنیک "سنجش مکان" که تا امروز در کشور ما اجرایی نشده است، گامی در جهت پیشبرد این هدف بردارد. از طرفی با توجه به وجود فضاهای شهری ارزشمند تاریخی در شهرهای ایرانی و مورد غفلت قرار گرفتن بسیاری از این فضاها مخصوصاً بازارها که مشخصه شهرهای ایران است، نگارنده بر آن شد تا این تکنیک را در مورد بازار تاریخی شهر سمنان که از جمله فضاهای شهری کهن و ارزشمند می‌باشد و دچار مرگ تدریجی شده است، اجرایی کند. از مهم‌ترین اهداف این پژوهش می¬توان بررسی و شناخت پتانسیل¬های توسعه و چگونگی ارتقاء کیفی بازار سمنان با توجه به مفهوم مکان و چگونگی کاربرد روش مکان¬سنجی در مطالعات فضای شهری را برشمرد. این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسش¬ها است که یک مکان مطلوب دارای چه ویژگی¬هایی است و با توجه به ویژگی¬های یک مکان مطلوب پتانسیل¬های توسعه کالبدی و عملکردی بازار سمنان چیست. بر این اساس این تحقیق به روش تحلیلی/تفسیری انجام شده است.به طوری که در بخش جمع¬آوری اطلاعات مبتنی بر برداشت¬های کتابخانه¬ای، جمع-آوری از طریق پرسشنامه و برداشت¬های میدانی است. در بخش تحلیل اطلاعات، هم تحلیل متغیرهای موثر بر ایجاد مکان صورت می¬گیرد و هم تحلیل پرسشنامه. در بخش استنتاج از فرایند طراحی و ارائه گزینه¬ها استفاده شده است.در نهایت این پایان¬نامه پس از شناخت و تحلیل محدوده بازار سمنان به روش سنجش مکان طرحی برای توسعه آن با رویکرد ارتقاء کیفی مکان ارائه می¬دهد. کلید واژه¬ها: مکان، مکان مطلوب، مکان¬سنجی، بازار، توسعه، فضای شهری، طراحی شهری.
    Abstract
    Despite the fact that modernism contributes myriad advances in architecture, urbanism and technology, it had certain grave consequences on our cities; One of the most important results is the decreasing of public realm’s quality; accordingly, ignoring one phenomena that is called “Place”. In 1970’s and 1980’s, The scientists’ concern regarding to transferring from quantity to quality prepared the context for forming theories which their subject was creating place, as a result place making approach started to be launch. Overlooking propriety of place from people’s views has caused making space and decaying urban places. Todays, lots of plans are prepared which are epitome of designing from up to down; people’s real needs are neglected. These plan gives users no choice. They have to obey what are designed. Participating people and knowing about their needs in order to designing for them can be a step forward to specifying and fulfilling people’s need ; consequently , the urban places will not be abandoned. It is talked a lot about “place” in it is theory in contemporary urban design literature; but it is not emphasized the usage of these theories. Checking place in view of users of space ; which itself has different approach ; is one of fundamental parts of process of designing with people. This paper intends to carry out "place check technique" that have been implemented in our country today, take a step towards advancing this goal. On the other hand despite the great urban spaces in historic cities in Iran and neglected to take many of these places, especially in markets that are characterized by Iranian cities Author decided to try the technique on a historic market town and the ancient city of Semnan that such spaces are valued and have a slow death, slow performance. The main objectives of this study are to investigate and develop potential markets and how to improve the quality of Semnan’s Bazar according to the place meaning, and how to use the method of place check in the study of urban space. This study seeks to answer these questions : What characteristics of a good place and according to characteristics of a desirable place what are develop the physical and functional potential of Semnan’s Bazar. So, this research is done in way of analysis – commentary . So that the data are collected based on librarian studies, collecting through a questionnaire and observation. In data analysis, variables affecting the analysis takes place and questionnaire analysis too. In inference part, the design processing and offering the option is used. Finally, this thesis after identification and analysis of Semnan Bazar by place check method offers a plan to develop the Bazar with quality of place approach. Key words: Place, Idealistic Place, Place Check, Bazar, Development, Urban Spaces, Urban Design.