بررسی گرافیک ۱۵ تیتراژ شاخص در سینمای ایران و جهان و مقایسه وضعیت تیتراژ در سینمای ایران با جهان
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60344
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهناز صادق مقدم عباسپور
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی
- چکیده
- در تحقیق پیش رو¬ به بررسی و پژوهش پیرامون طراحی تیتراژ آغازین فیلم به عنوان یک گرافیک متحرک پرداخته شده است. در این راستا، ساختار تیتراژ¬های شاخص در این زمینه در سینمای جهان و ایران با رویکردی تحلیل¬گرایانه بررسی می¬شود، که این امر مستلزم دارا بودن یک نگاه کلی به تیتراژ فیلم از ابتدای تاریخ سینما تا به امروز می¬باشد. در طی این روند، تاثیرات طراحان پیشگامی چون سائول باس بر دیگر طراحان تیتراژ، با تمرکز بر آثار دهه¬ی پنجاه و شصت او به عنوان یک طراح گرافیک که به ساخت تیتراژ می-پرداخت، مورد ارزیابی قرار می¬گیرد. از آنجا که گرافیک نقش تعیین¬کننده¬ای در خلق یک تیتراژ آغازین موفق دارد، در بررسی آثار، به اصول زیبایی¬شناختی و ساختاری تیتراژ از دریچه¬ی گرافیک پرداخته می¬شود. نمونه¬های موردی به لحاظ بصری و هماهنگی فرم و محتوا از آثار شاخص و موفق در این زمینه به شمار می-آیند.
- Abstract
- In the following, investigations and researches are conducted regarding design of film's opening title sequence as a versatile graphics. So with an analytical approach, the structure of some prominent title sequence of the world and Iran shall be scrutinized; this requires having a glance to history of cinema from beginning to present. Also in this dissertation, influence of pioneer designers such as Saul Bass on other designers with a focus on works of decades of 50th and 60th in which he was involved in producing title sequence as a graphic designer. Since the graphics role in creating a successful opening title sequence is determinant, so aesthetic principles and structural aspect of title sequence shall be assessed from the viewpoint of graphic design. Successful and prominent works are the case study in form of visual, structure and context.