عنوان پایان‌نامه

ارزیابی کارایی شعب شرکت سهامی بیمه ایران از دیدگاه بازاریابی تجاری- صنعتی (مطالعه موردی سرپرستی شعب شهر تهران)



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی کارایی شعب شرکت سهامی بیمه ایران از دیدگاه بازاریابی تجاری- صنعتی (مطالعه موردی سرپرستی شعب شهر تهران)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58284
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    ایوب اشرفی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کارایی شعب شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران طی سال‌های 1384 لغایت 1388 با نمونه آماری 19 شعبه صورت پذیرفته است. روش تحقیق مورد استفاده؛ روش میدانی با استفاده از دادههای تاریخی به صورت پس رویدادی (یعنی استفاده از دادههای گذشته) و از نوع بررسی همبستگی به روش مقطعی بوده است. جهت انجام این پژوهش از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها که یکی از تکنیک‌های کارآمد تحقیق در عملیات است به عنوان معیار ارزیابی کارایی شعب استفاده شده است. امتیاز کارایی شعب با استفاده از بازده به مقیاس متغیر با رویه خروجی محور و بر اساس مدل BCC محاسبه گردیده است. داده‌های انتخاب شده شامل؛ فضای تحت اختیار شعبه، تعداد نمایندگی‌های تحت نظر هر شعبه، ارزش دارایی‌های ثابت هر شعبه، هزینه‌‌های اداری و تشکیلاتی (حقوق و دستمزد پرداختی و سایر پرداخت‌های مربوطه)، هزینه‌های بیمه‌ای (هزینه‌های صورت پذیرفته در راستای عملیات بازاریابی) و ستاده‌ها شامل تعداد بیمه نامه‌های صادره، ارزش ریالی بیمه نامه‌‌های صادره در سال، تعداد خسارات پرداختی طی سال، ارزش ریالی خسارات پرداختی طی سال و سود عملیاتی می‌باشند. نتایج حاصل از این پژوهش در دوره مورد بررسی نشان می‌دهد از 19 شعبه شرکت سهامی بیمه ایران مستقر در شهر تهران، تعداد 10 شعبه (شعب مجتمع آزادی، بازار، بعثت، شرق، تجارت، مجتمع سعدی، شمیران، شریعتی پانزده آبان و فردوسی) دارای کارایی یک و تعداد 9 شعبه (شعب پاسداران، تهران نو، خانواده، اصناف، مجتمع فاطمی، هلال احمر، 17 شهریور، مطهری، نمایشگاه) از کارایی کمتر از یک برخوردار بوده‌اند. از طرفی مطابق یافته‌‌های پژوهش مشخص گردید بین اندازه شعب شرکت سهامی بیمه ایران مستقر در شهر تهران و میزان کارایی آن‌ها بر اساس رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد. واژه‌های کلیدی:کارایی، تحلیل پوششی داده‌ها، شرکت سهامی بیمه ایران، بازاریابی تجاری-صنعتی
    Abstract
    The current study carried out in order to checking the efficiency of Iran Insurance Joint-Stock Company Branches in Tehran during 1384 to 1388 with assessing 19 branches.The used research method was based on objective observation using forth occurred historical data (it means that using past events), and cohesion assessment periodically.The Data Envelopment Analysis method for accomplishing this study was used as a criteria for assessing the efficiency of branches, which is one of the impressive operational research. Scoring to branches is computing with use of variate Return to Scale with output oriented and according to BCC (Banker, Charnes& Cooper) model.The selected data including :the branch space, the number of agencies under superintended of each branch,the value of fixed assets of each branch,official expenditure (wage and salary and other respected payments),insurance costs(payments for marketing),and issued documents are the number of issued insurance paper ,the value of insurance paper issued in a year , the number of casualties payment throughout a year,the value of casualties payment during a year and operational interest.The findings of this study in the checking time showed that from 19 branches placed in Tehran,10 branches (including:The branches of Azadi complex,Bazar,Be’sat,East,Tejarat,Sa’adi complex,Shemiran,Shariati15aban and Ferdowsi) have 1 efficiency and 9 branches (the branches of Pasdaran,Tehran new,Khanevade,Fatemi complex syndicate,Red crescent,17 shahrivar,Motahari namayeshgah)had less than 1efficiency.On the other hand ,based on the data covering analysis approach ,the results of this research revealed that there is a direct and meaningful relation between the space of Iran Insurance Joint-Stock Company Branches located in Tehran and the efficiency level of them . Key words: Efficiency, Data Envelopment Analysis, Iran Insurance Joint-Stock Company, Industrial-Commercial Marketing.