عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی (الگوی جیک ساو۲)بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه و نگرش آنان به درس عربی در ناحیه ۲ شهرستان بهارستان در سال تحصیلی ۹۱-۹۱
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56153
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- مریم بذرافشان
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نگرش آنان به درس عربی در مقطع متوسطه انجام گرفت. این پژوهش در دو کلاس30 نفری دانش آموزان پایه اول دبیرستان در درس عربی اجرا شد. دو کلاس در طول سال تحصیلی به دو روش تدریس (سنتی– مشارکتی) آموزش داده شدند. برای ارزیابی عملکرد آزمودنی ها در درس عربی از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی عربی و همچنین برای ارزیابی نگرش نسبت به عربی از پرسشنامه نگرش سنج محقق ساخته استفاده گردید. با استفاده از پیش آزمون، پیش دانسته های دانش آموزان در مباحث پیش بینی شده برای آموزش مورد سنجش قرار گرفت. پس از اجرای پژوهش، در دو مرحله از آزمون، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس عربی مورد سنجش قرار گرفت. مرحله اول تا پایان نیم سال اول تحصیلی است که پنج درس اوّل کتاب درسی عربی به شیوه معمول و رایج (سخنرانی) به دانش آموزان آموزش داده شد و مرحله دوم در پایان نیم سال دوم تحصیلی می باشد که پنج درس دوم کتاب درسی عربی به روش مشارکتی آموزش داده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آزمون، با وجود شاخص های مربوط به پارامتری بودن توزیع فراوانی نمرات از آزمون Tمربوط به دو گروه یکسان و T تک گروهی استفاده شد. هم چنین از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرها و جهت تاثیر گذاری آن ها ( افزایش یا کاهش ) استفاده شده است. پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص گردید که تفاوت معنا داری بین نمرات حاصل از روش های تدریس وجود دارد. به طوری که روش یادگیری مشارکتی نسبت به روش سنتی از تفاوت معناداری برخوردار بوده و هم چنین نگرش دانش آموزان نسبت به روش مشارکتی نیز معنا دار بود. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین روش مشارکتی و سنتی با نوع نگرش دانش آموزان رابطه داشته و آن را افزایش می دهد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که روش تدریس یادگیری مشارکتی علاوه بر این که در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس عربی تاثیر مثبت دارد و باعث افزایش نگرش مثبت آنان نیز به درس عربی شده است. کلیدواژه : روش تدریس– آموزش عربی – پیشرفت تحصیلی – نگرش
- Abstract
- Abstract This study aims to determine the impact of cooperative teaching methods on student achievement and attitude in high school Arabic learners. This study was conducted among two 30-member classes of first grade students. Both of two classes were taught by two teaching methods of traditional and collaborative ones during the academic year. To evaluate the performance of the subjects in their academic achievement and their attitudes toward Arabic, an attitude questionnaire was made by researcher. By using a pre-test, the students' prior knowledge of the proposed topics were examined. Then, student achievement was assessed in times. In first midyear, the first five lessons of the Arabic textbook were taught by common way (lecture), and in the rest of academic year, students were taught by cooperative method in the next five lessons of Arabic textbook. For analysis of data, because of parametric indexes, the t-test for the same groups and one group were used. Also, Pearson's correlation coefficient was used to assess the relationship between variables and their influence directions (increase or decrease). Analysis of the data revealed significant differences between these teaching methods. So that, cooperative learning has a significant difference compared to the traditional method and also the attitude of students towards cooperative approach was also significant. The results of Pearson's correlation coefficient show there is a relationship between cooperative and traditional methods and student attitude and it can be contributed to its increase. According to the obtained results, it can be said that besides teaching methods of cooperative learning in teaching has positive effect on student achievement in Arabic, it can increase their positive attitudes to learning Arabic. Keyword: Methods of teaching - Teaching Arabic – Academic achievement – Attitude