عنوان پایان‌نامه

تاثیر تلفیقی یادگیری مشارکتی و روش سخنرانی به عملکرد دانش آموزان دختر درس دین و زندگی پایه دوم مقطع متوسطه منطقه ۱۴ تهران در سال ۹۱-۹۰




    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55411
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۱

    چکیده: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تلفیقی یادگیری مشارکتی و روش سخنرانی برعملکرد دانش آموزان دختر در درس دین و زندگی پایه دوم مقطع متوسطه تهران در سال 1391-1390 پرداخته است. روش تحقیق آزمایشی و طرح آن از نوع شبه آزمایشی است که از پیش آزمون وپس آزمون و روش تک- گروهی سری زمانی استفاده شده است بدین منظور یک کلاس سی نفره به صورت تصادفی از میان 650دانش آموز دختر انتخاب شد ابزار پژوهش در این تحقیق آزمون محقق ساخته 4گزینه ای و معدل نیمسال اول تحصیلی دانش آموزان جهت گروهبندی و استفاده از سبک موفقیت تحصیلی و اثر بخشی تیم بود از روش آزمون های مکرر با توجه به آزمون های محقق ساخته جهت ارتقا عملکرد تحصیلی استفاده شد برای تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون t برای گروه های وابسته استفاده شد ه و پیش فرض آزمون های فوق با استفاده از آزمون های کولموگروف-اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها و آزمون ماچلی برای بررسی پیش فرض کرویت داده ها آزمون شد . یافته های پژوهش حاکی از آنست که تفاوت معنا داری بین آموزش به شیوه ی سخنرانی و روش مشارکتی وجود دارد و آموزش به شیوه مشارکتی باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به صورت معنا داری شده است . کلید واژه ها : یادگیری مشارکتی ، روش تدریس به شیوه سخنرانی ، پیشرفت تحصیلی
    Abstract
    Abstract The present research is considered to the combined effect of Collaborative learning and lectured method upon girl’s students in course of Religion and Life for second grade at Tehran in 1390-1391. The methodology is Experimental and its plan is pseudo Experimental that was used pre and post test and one single group method and time series. Thus, a 30 person’s class was selected as randomly. At first, the students responded in test. And then, half of lessons were taught by lectured method. After that, the students responded to test again and the remaining lessons were taught by Collaborative method. For analyzing data, the variance analysis test with repeated measurement and T test were used for analyzing data and default of said test was tested by Kolmogoroph- Smirnoff test for discussion normality of data and Machli test was used for Discussion its circularity. The findings show that there is meaningful difference between education by lecture and collaborative method and education by collaborative can develop graduation advancement as meaningfully. Keywords: Collaborative Learning, Teaching as Lectured, Graduation Achievement