بررسی رابطه بین مهارت های نوشتاری با عملکرد تحصیلی دانشجویان روان شناسی و علوم تربیتی
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57423
- تاریخ دفاع
- ۰۸ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- ام کلثوم میرالی رستمی
- چکیده
- چکیده: نوشتن به صورت رسا و گیرا یکی از توانایی هایی می باشد که دارای ابعاد و تاثیرات زیادی بر روی زندگی فردی و اجتماعی افراد می باشد. یکی از متغیرهای تاثیر پذیر تحصیلی بر اساس نظریات از مهارت نوشتاری، عملکرد تحصیلی می باشد. عملکرد تحصیلی یکی از بازده های مهم نظام آموزشی می باشد. شناخت عوامل موثر بر آن نظام آموزشی را در جهت افزایش آن و متعاقبا دست یابی به اهداف مورد نظر یاری می رساند. با توجه به مطالب فوق هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین مهارت های نوشتاری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران می باشد. جامعه این تحقیق شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در رشته های مختلف(حجم جامعه 158 نفر) و روش نمونه گیری با توجه به وجود رشته های مختلف در جامعه و لزوم انعکاس آن در نمونه به روش طبقه ای متناسب(حجم نمونه 72 نفر) می باشد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق برای اندازه گیری مهارتهای نوشتاری پرسشنامه محقق ساخته شامل 5 مولفه محتوا، سازماندهی، کاربرد زبان، واژگان و موارد ظاهری می باشد. این پرسشنامه دارای دو فرم می باشد. فرم اول مخصوص نمونه مورد بررسی و فرم دوم مخصوص نمره گذاران می باشد. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط اساتید مورد تایید قرار گفته است و پایایی نمره گذاری مصححان به روش همبستگی پیرسون مورد محاسبه قرار گرفته شده است. نتایج گویای این است که در مولفه محتوا ضریب همبستگی بین مصحح اول و دوم 78/0، در مولفه سازماندهی 87/0، در مولفه واژگان 90/0، در مولفه کاربرد زبان 81/0 و در مولفه جنبه ظاهری نوشتار 77/0 می باشد. برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی دانشجویان از معدل کل آنها که از آموزش دانشکده اخذ شده است استفاده شده است. روشهای آماری برای تجزیه تحلیل اطلاعات آمار توصیفی(میانگین، فراوانی و درصد) و آمار استنباطی(همبستگی پیرسون) می باشد. نتایج حاصله از این تحقیق بیان کننده این است که مولفه های محتوا، سازماندهی، واژگان، کاربرد زبان و موارد ظاهری بر اساس طیف بازرگان در سطح نسبتا مطلوب قرار دارد. همچنین محاسبه نمره کلی این مهارت نیز مبین سطوح نسبتا مطلوب این مهارت می باشد. محاسبه رابطه بین مهارت نوشتاری و عملکرد تحصیلی نیز مبین وجود رابطه مثبت و معنادار 49/0بین نمره کلی مهارت نوشتاری و عملکرد تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران می باشد. بررسی رابطه بین مولفه های مهارت نوشتاری، جنسیت و رشته تحصیلی نیز مبین این است که بین مولفه های سازماندهی، محتوا و جنسیت و عملکرد تحصیلی دانشجویان مورد بررسی رابطه معنادار وجود دارد. کلیدواژه ها: مهارت های نوشتاری، عملکرد تحصیلی، رشته های تحصیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
- Abstract
- Abstract: Writing impressively and expressively is one of the abilities which have huge aspects and effects on individual and social life of people. One of the educational effective variables based on the opinions about writing skills is educational performance. Educational performance is one of the important efficiencies of educational system. Cognition of elements effective on that educational system would help increasing and subsequently achieving subjective goals. By considering above-mentioned issues, the objective of this research is to investigate the relation between writing skills and educational performance of Bachelor program students of Psychology and Educational Sciences Faculty of Tehran University. The community of this research is included of all Bachelor program students of Psychology and Educational Sciences Faculty in studying in different fields (volume of community is 158 persons) and sampling is done by considering existence of different fields in the community and necessity for reflecting that in the sample by appropriate sampling method (volume of community is 72 persons). The tools used in this research for measuring writing skills of researcher made questionnaire included of 5 components of content, organizing, application of language, terms and apparent items. This questionnaire has two forms. The first form is specific to studied sample and the second is related to scoring persons. Validity of this questionnaire was confirmed by the professors and the reliability of that was computed by Pearson’s Correlation Method. The results are indicative that in the component of content, the Correlation Coefficient between first and second scorer is 0.78, in the component of organizing it is 0.87, in the component of application of language it is 0.81 and in the component of apparent aspect of writing it is 0.77. In order to measure educational performance of students their Cum. GPA was taken from the Education Group of Faculty. The statistical methods for analysis of data are descriptive statistics (mean, frequency and percentage) and inductive statistics (Pearson’s Correlation). The results gained from this research are indicative of the fact that the components of content, organizing, application of language, terms and apparent items based on Bazargan’s spectrum are located in a relatively desired level. Also, computation of general score of this skill is indicative of relatively desired level of this skill. Calculation of the relation between writing skills and educational performance is indicative of existence of positive and significant relation of 0.49 between general writing skills and educational performance of Bachelor program students of Psychology and Educational Sciences Faculty of Tehran University. Investigating the relation between components of writing skills, gender and educational field is indicative of this point that there is a significant relation between components of organizing, content, gender and educational performance of students. Key words: writing skills, educational performance, educational fields in Psychology and Educational Sciences Faculty of Tehran University