عنوان پایاننامه
بررسی روند معنا گرایی در آثار خوان میرو و رنه مارگریت
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55318
- تاریخ دفاع
- ۲۴ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سینا قاسمی شیلسر
- چکیده
- چکیده موضوع این پژوهش، بررسی و تحلیل روند معناگرایی در آثار دو هنرمند سوررئالیست، رنه مگریت و خوآن میرو است. دو هنرمندی که با دو روش متفاوت فضای سوررئال موردنظرشان را می¬آفریدند. این پژوهش ویژگیهای اصلی آثار این دو هنرمند را با عناوینی خاص همچون شاعرانگی، راز آلودگیو الهام اولیه، مشخص و از طریق این عناوین روند معناگرایی در آثارشان را بررسی کرده است. یافته¬های این تحقیق بر اساس مطالعات کتابخانه¬ای و اینترنتی بوده است و روش تحقیق، تحلیلی و بر اساس مطالعات تطبیقی انجام شده است. از یافته¬های پژوهش این نتیجه حاصل می شود که، مگریت با نفی ضمیر ناخودآگاه در خلق اثر هنری از این اصل اساسی سوررئالیستها عدول کرده است و از طریق منطق، اراده و آگاهی،فضاهایی سوررئال خلق کرده است. او به عمد، آثاری ارائه کرده که تفسیر ناپذیر باشند، گرچه مخاطبین و منتقدان آثارش را مورد تفسیر قرار می دهند. اما فضای سوررئال انتزاعی آثار خوآن میرو با عشق به طبیعت و الهام از زیبایی¬های آن شکل گرفته است. یا به عبارتی، میرو از نادیدنی های طبیعت صورتی رئالیستی نقش کرده است.رئالیستی شاعرانه و ملموس.در نهایت می توان گفت این دو هنرمند سوررئالیست علیرغم دو نگرش متفاوت در آفرینشگری به نتیجه ای از بیانگری راز آمیز دست یافتند که حاکی از معانی ای شاعرانه است . واژه های کلیدی رنه مگریت، خوآن میرو، سوررئالیسم، معناگرایی، خودآگاه، ناخودآگاه، متافیزیک، شاعرانگی.
- Abstract
- Abstract: The subject of this study is spiritual trend in works of two surrealist artists, Rene Magritte and Joan Miro. Two artists who created their desired surreal atmosphere with two different methods.This research has specified main features of these two artists’ works with particular titles such as poeticism, pollution mystery, the primary inspiration, in the first step and then through these titles has analyzed the spiritual trend of their works. Findings of this study are based on library studies and internet, and research method is analytical and it has been done based on comparative studies. Findings of this study result that Magritte has rejected the fundamental principle of surrealists by denying unconscious in creating artistic work, and he has crated surreal atmosphere through logic, will and consciousness.he deliberately has presented the works which can not be interpreted. However, audiences and critics have interpreted his works, but surreal abstractions atmosphere of Joan Miro’s works have been shaped by the love of the nature and its beauty.Or in the other words, Miro has created the realisticcase by invisible of nature. Poetical and tangible realist. Finally, it can be said that despite the two different attitudes in creation, these two surrealist artists have found mysterious expression wich suggest poetic meanings. Key words: Rene Magritte, Joan Miro, Surrealism,Spirituality, Conscious, Unconscious, Metaphysics, Poeticism.