عنوان پایان‌نامه

تاثیر تعهد و عتماد بین سازمانی بر عملکرد بنگاه هاف مطالعه موردی بنگاه های کوچک و متوسط صنعت داوری ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر تعهد و عتماد بین سازمانی بر عملکرد بنگاه هاف مطالعه موردی بنگاه های کوچک و متوسط صنعت داوری ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 381;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57657
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    رضا زعفریان

    مبحث "اعتماد بین بنگاهها" طی سالهای متمادی از اهمیت علمی بالایی برخوردار بوده و همان طور که صاحب نظران بیان می کنند ، وجود "اعتماد" و "تعهد" در روابط بین سازمانی، تاثیر به سزایی بر کیفیت رابطه ی موجود بین شرکا داشته، عملکرد بنگاه را بهبود می بخشد. هزینه های بسیار بالای هماهنگی و نظارتی که سازمانها هنگام عقد قرارداد ها با آن مواجه هستند اهمیت نگهداری روابط را در کسب و کارهای متفاوت مشخص می کند. از طرفی، سطح اعتماد و تعهد موجود در رابطه، متاثر از عوامل متعددی است که در این میان، "رفتار منفعت طلبانه" عنصری بسیار مهم و تاثیرگذار قلمداد شده، که با حضور خود در رابطه، نقش اعتماد و تعهد را دربالا بردن عملکرد بنگاه تحت الشعاع قرار می دهد. این تحقیق، تاثیر گزاری اعتماد ، تعهد و رفتار های منفعت طلبانه را بر عملکرد بنگاه مورد بررسی قرار می دهد. در این تحقیق برای پاسخ دادن به سوالات تحقیق از روش کمی استفاده شده است . سطح تحل?ل این پژوهش بنگاه بوده و داده‌ها از 111 نفر از این افراد (مسولین خرید داروخانه ها) و درباره بنگاهی که در آن مشغول به فعالیت هستند جمع آوری شده است. نتایج بدست آمده از تحقیق بیان گراین امر است که :1_ بروز رفتار منفعت طلبانه در روابط بین سازمانی داروخانه ها و شرکت های پخش دارو، تاثیری منفی بر سطح اعتماد موجود در رابطه می گذارد،2_ بروز رفتار منفعت طلبانه در روابط بین سازمانی داروخانه ها و شرکت های پخش دارو، تاثیری منفی بر سطح تعهد موجود در رابطه نمی گذارد و 3_ تعهد موجود در روابط بین سازمانی داروخانه ها و شرکت های پخش دارو، تاثیری مثبت بر سطح اعتماد موجود در رابطه می گذارد. کلمات کلیدی: اعتماد، تعهد، رفتار فرصت طلبانه و روابط تجاری بین بنگاه ها
    Abstract
    In a business network, the quality and perpetuity of relationships are to a high degree affected by trust. Today, organizations instead of relying on high governance costs, depend much more on social norms, based on commitment and trust(Achrol, 1991).The very high coordination and governance costs that organizations face when dealing with other parties explain the importance of sustainability of business relationships. Despite all the efforts organizations make to maintain good business relationships, it is witnessed that even long termed relationship may suddenly disintegrate. Witnesses show that, elements such as opportunistic behavior, may poison the relationship (Samaha et al., 2011); therefore, We propose that trust and commitment positively influence firm’s performance, while opportunistic behavior have negative influence on firm performance. We aimed to shed some light on this topic through reviewing the literature, developing a conceptual model, and suggesting some hypotheses. Key words: Trust, Commitment, Opportunistic behavior, and B2B Relationships.