شناسایی نقش روش های یادگیری غیر رسمی در عملکرد کشب و کارهای آموزشی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 320;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55290
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- مریم مهین راد
- استاد راهنما
- قنبر محمدی الیاسی
- چکیده
- کسب و کار های کوچک و متوسط سهم به سزایی در توسعه صنایع؛ ایجاد اشتغال و نهایتا توسعه کشور دارند و همچنین می توان گفت که موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط در فرآیند کارآفرینی به توانایی کارآفرینان در یادگیری سریع و صحیح بستگی دارد.با توجه به اینکه 80 درصد یادگیری ها در محل کار از طریق یادگیری غیررسمی اتفاق می افتد، شناسایی روش های یادگیری غیررسمی در کسب و کارهای کوچک و متوسط موضوع با اهمیتی به نظر میرسد. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته استفاده شده است. در بخش کیفی با استفاده از روش رویکرد روایتی و تکنیک مصاحبه¬های عمیق و هدفمند، روایت¬ها و داستان¬های بیان شده، 8 نفر از بنیان گذاران کسب و کار های آموزشی مستند گردید و به منظور شناسایی روشهای یادگیری غیرسمی مورد بررسی قرار گرفته¬اند. جهت تحلیل داستان¬ها و روایت¬ها از روش کدگذاری استفاده شده است. نتایج حاصل از کدگذاری سه مرحله¬ای نشان می¬دهد که بنیان گذاران از 25 روش یادگیری غیررسمی در مراحل فرآیند کارآفرینی(ایده یابی و ارزیابی ایده، تأمین منابع و امکانات، و بازاریابی و فروش) در این گونه کسب وکارها استفاده نموده¬اند. این 25 روش با توجه به ماهیت در قالب 4 منبع یادگیری به شرح متعاقب چیدمان شده است: یادگیری از تعاملات انسانی – اجتماعی، یادگیری از انجام وظایف کاری درون سازمانی، یادگیری از انجام فعالیتهای کاری مرتبط با بازار، یادگیری از آموزش و انتشارات. در بخش کمی الگوی مفهومی ارائه شده در بخش کیفی مورد آزمون قرار گرفت. یافته¬های این بخش نشان می¬دهد یادگیری غیررسمی در فرآیند کارآفرینی بر عملکرد کسب و کارهای آموزشی تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج نشان می دهند که در مرحله ایده یابی، یادگیری از منبع تعاملات انسانی-اجتماعی و وظایف کاری، در محله تأمین منابع و امکانات، یادگیری از منبع آموزش-انتشارات و فعالیت های مرتبط با بازار، و در مرحله بازاریابی و فروش تمامی منابع یادگیری ذکر شده بر عملکرد کسب و کار تاثیر مثبت دارند. کلمات کلیدی: روش¬های یادگیری، منابع یادگیری، عملکرد کسب و کارها، فرآیند کارآفرینی
- Abstract
- Nowadays SME’s play an essential role in developing industries; employment and eventually in the development of a country. Also it can be stated that the success of these small to medium enterprises firmly depend on the accurate and rapid learning of the entrepreneur in the entrepreneurial process. Considering the fact that %80 of learning at the work place takes place in the form of informal learning, identifying informal learning methods in SMEs seems to be a crucial subject of investigation. This research employs a mixed methodology. In the qualitative part, a narrative approach and the technique of deep and targeted interviews was used to narrate the stories of 8 founders of educational firms in order to identify the informal learning methods in the three stages of the entrepreneurial process(idea identifying ,source acquisition ,marketing). In addition for the analysis of the stories the coding method was used. The results show that the founders benefited from 25 informal learning methods in the process. These methods are organized in 4 learning sources as follows: learning from social interactions, learning by doing, learning from doing associated with the market and learning from publications In the quantitative part the conceptual model presented in the qualitative section was tested and the findings suggest that informal learning methods in the entrepreneurial process of educational SMEs have a positive and significant effect on the business performance. Also the findings prove that in the idea identifying stage learning from social interactions and learning by doing and in the resource acquisition stage, learning from doing associated with the market and learning from publications, positively affect the firm performance. Finally in the marketing stage all the learning resources mentioned have a positive and significant impact on the businesses performance. Key words: informal learning methods, informal learning sources, business performance, the entrepreneurial process