عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر رهبری کارافرینانه بر عملکرد فرودگاه های بین المللی ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر رهبری کارافرینانه بر عملکرد فرودگاه های بین المللی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    کارآفرینی- سازمانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 441;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76136;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 441;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76136
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۱
    دانشجو
    احسان باطبی
    استاد راهنما
    محمدرضا زالی

    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر رهبری کارآفرینانه بر عملکرد فرودگاه های بین المللی کشور می پردازد. مبنای اصلی مدل پژوهش نظریه رهبری وضعی کارآفرینانه است که در تحقیقات حوزه کارآفرینی یک نظریه جدید محسوب می شود. در این نظریه با توجه به دو بعد نقش رهبران کارآفرین در سازمان و کانون تمرکز انرژی کارآفرینانه آنان، چهار استراتژی شتابگری، کاوشگری، جستجوگری و تلفیق گری تعریف و تناسب بکارگیری آنها در سازمان با آمادگی کارآفرینی سازمانی مرتبط دانسته می شود. نظر به نقش و اهمیت فرودگاه ها در کارایی صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی توسعه کشور و همچنین ضعف اساسی فرودگاه های کشور در سودآوری و فعالیت های کارآفرینانه، پژوهشگر تصمیم گرفت تاثیر رهبری کارآفرینانه را بر عملکرد فرودگاه های بین المللی کشور بررسی نماید. بدین منظور با تهیه و توزیع پرسشنامه رهبری کارآفرینانه و عملکرد فرودگاه ها به عنوان متغیرهای مستقل و وابسته و گرایش کارآفرینانه به عنوان متغیر مستقل سنجیده شد و تاثیر رهبری کارآفرینانه بر عملکرد مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج مدل یابی معادلات ساختاری، رهبری کارآفرینانه با ضریب 0/55 بر عملکرد فرودگاه های بین المللی ایران تاثیر دارد. استراتژی های شتابگری، کاوشگری، جستجوگری و تلفیق گری نیز بر اساس نتایج آزمون رگرسیون خطی، به ترتیب با ضرایب 0/75 ، 0/72، و 0/76 با عملکرد فرودگاه ها رابطه دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که کاوشگری با سهم 60 درصد رایج ترین استراتژی رهبری کارآفرینانه در فرودگاه های بین المللی ایران محسوب می شود و فرودگاه های مذکور به لحاظ آمادگی کارآفرینی سازمانی در سطح بالاتر از متوسط (OER3) قرار دارند. بر این اساس، راهبردهایی برای بهبود عملکرد فرودگاه ها از طریق افزایش سطح کارآفرینی و تنظیم استراتژی مناسب رهبری کارآفرینانه ارائه گردید که مهمترین آن تغییر کانون توجه مدیران فرودگاه از داخل به خارج از فرودگاه به منظور کشف، ارزیابی و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه است.
    Abstract
    This study examines the impact of entrepreneurial leadership on the performance of international airports of Iran. The research model is based on the "Entrepreneurial Situational Leadership" which is a new theory in entrepreneurship field research. In this theory by combining two dimension of entrepreneurial leaders' role in organization and the focus of their entrepreneurial energy four strategies including "Accelerating", "Mining", "Exploring" and "Integrating" are defined and it is assumed that the appropriateness of their application is linked to Organizational Entrepreneurship Readiness (OER). Considering the role and importance of airports in the efficiency of air transport industry as one of the main infrastructures of country development and also fundamental weakness of Iranian airports in profitability and entrepreneurial activities, the researcher decided to examine the impact of entrepreneurial leadership on the performance of international airports of Iran. To do this a survey by means of questionnaire was done and airport performance and entrepreneurial leadership as dependent and independent variables were measured and the impact was confirmed. According to Structural Equation Modeling (SEM) results, entrepreneurial leadership has 55 percent impact on the performance of international airports of Iran. According to linear regression test results, accelerating, mining, exploring and integrating had 75, 72, 72 and 76 percent relation with performance of international airports of Iran. Also research results showed that "Mining" by share of 60 percent is the most dominant entrepreneurial leadership strategy in international airport of Iran and from organizational entrepreneurship readiness viewpoint they are above the average level (OER3). As a result, some strategies were recommended to improve airport performance through increasing entrepreneurship and applying most appropriate entrepreneurial leadership strategy, the most important among them is to change the airport managers' focus from inside to outside of their airports to identify, assess and exploit entrepreneurial opportunities in the environment. Keywords : entrepreneurial leadership, entrepreneurial situational leadership, entrepreneurial orientation, performance, airport.