شناسایی و اولویت بندی فرصتهای کارآفرینانه در صنعت ماء الشعیر ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 406;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57417
- تاریخ دفاع
- ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- فرزانه همتیان
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- تنوع اقلیمی کشور و برخورداری از آب و هوای چهارفصل از یک سو و رویارویی با بازارهای جهانی از سوی دیگر، کسب و کارها را ملزم می دارد که با بهره گیری از فرصت های کارآفرینانه، علاوه بر ایجاد اشتغال و ثروت برای کشور، رشدی ثابت و منطقی برای کسب و کار به بار آورند. یکی از صنایعی که پتانسیل بالایی برای آن وجود دارد، صنعت تولید ماء الشعیر می باشد. علاوه بر این با گسترش تقاضا در بازار گشورهای اسلامی و گرایش مصرف کنندگان به محصولات حلال و بدون الکل در جهان، رشد تولید این نوع محصولات در آینده ای نزدیک محقق می گردد. در کشور ما، تولید ماء الشعیر بدون الکل، بنا به الزامات فرهنگی و دینی، سال هاست که انجام می گیرد. با این وجود طی چند سال گذشته، رقبای قدرتمندی در سرتاسر جهان ظهور یافته اند که هر کدام به دنبال کسب سهم بازار بالاتر می باشند. این موضوع، کسب و کارهای داخلی را با چالش از دست دادن سهم بازار مواجه می نماید که تنها راه موفقیت در این کارزار، شناخت نیازها و خواسته های مشتریان یا فرصت شناسی در بازار ماء الشعیر و بهره برداری از این فرصت هاست. جامع? آماری تحقیق حاضر را خبرگان فعال در صنعت نوشیدنی(ماء الشعیر) تشکیل می دهند که از بین آنان، 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده است.. در این مطالعه، با رویکردی ترکیبی(کمی-کیفی)، ابتدا با بررسی ادبیات پژوهش در زمین? تولید ماء الشعیر و پس از آن از طریق انجام مصاحبه ، دیدی نسبتا جامع در زمین? این فرصت ها ایجاد گردیده است. روایی ابزار سنجش(پرسشنامه) از طریق قضاوت خبرگان حاصل گردیده و ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از سازه ها تحقیق بالاتر از 0.9 می باشد که مورد تایید می باشد. اولویت بندی هر یک از فرصت های کارآفرینانه هم به طور کلی، هم از منظر گروه های تولید و از دیدگاه عوامل جذابیت فرصت انجام یافته است. در نهایت تحلیل شبک? ساختاری(آر.جی.تی) برای تحلیل داده های تحقیق و پیشنهاد سناریوهای تولید در شرایط گوناگون به کار رفته است. کلمات کلیدی: فرصت، ماء الشعیر، تحلیل شبک? ساختاری(آر.جی.تی)
- Abstract
- Iran’s natural diversity and encountering with global economy requires firms to identify entrepreneurial opportunities in order to gain reasonable financial returns and economic growth and development for national economy. One of industries with high economic potential is beverage industry. In addition with high growth of demand for soft drinks and Halal brand on food products, it is also more important to identify opportunities in this area. In iran the production of soft drinks especially after Islamic revolution has grown and there is a great deal of experience and knowledge in Iranian soft drink industry. But competitors around the world are also releasing new and innovative beverage products tthat can lead Iranian soft beverage industry to loose market share. To be able to defend market share in today’s global marketplace, iraninan beverage firms need to know about potential customers’ needs and wants, something that has taken the name of opportunity identification in entrepreneurship research. In this study, by adopting mixed (both qualitative and quantitative) research approach, and using questionnaire, 120 expert of beverage industry of iran studied and the opportunities for soft beverage products has been identified. The relative priority of them appraised and by using Repertory Grid Technique, scenarios for peoduction under variety of situations stated. Keywords:Entrepreneurial Opportunity, Beverage, RGT