تاثیر کارآفرینی سازمانی بر نوآوری در کسب و کارهای تثبیت شده در ایران بر اساس داده ای دیده بان جهانی کارآفرینی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 443;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58595
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمدرضا الحق
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- امروزه فشار بیش از حد رقابت که خود نشأت گرفته از جهانی سازی، تغییرات تکنولوژیک و عوامل دیگر می باشد ؛ سبب نوسان حرکتی سازمان ها در مسیر رشد شده است. شرکت ها و سازمان ها برای حفظ حیات و داشتن مزیت های رقابتی در بین رقبای خود نیاز به پویایی و ایجاد نوآوری در ساختار و فرآیندهای خود دارند. یکی از گذرگاه ها برای شرکت ها به منزله ی عبور از نوسان ها و توفان های محیطی، آزادسازی روحیه کارآفرینانه نهفته در کارمندان خود می باشد. این روحیه کارمندان را قادر می سازد تا راه های جدید، اقدامات مخاطره آمیز و به چالش کشیدن وضع فعلی در سازمان را ایجاد و کشف نمایند. بدنه ی دانش عمیقی برای آزادسازی این انرژی های کارآفرینانه در سازمان های بزرگ وجود دارد که به عنوان کارآفرینی سازمانی از آن یاد می شود. کارآفرینی سازمانی، محرکه ی اصلی برای بازسازی سازمانی و یا ابداع مجدد می باشد (Seshadri & Tripathy, 2006). مقالات متعددی درباره نوآوری در حوزه ی کارآفرینی به صورت کلی و درباره کارآفرینی سازمانی به عنوان ابزار نیرومند به منظور تحویل نوآوری به صورت خاص، نوشته شده است (Pinchot, 1985; Hamel, 2002). نوآوری کارآفرینانه در سطح سازمان می تواند تدریجی و یا به صورت رادیکال باشد. حوزه برای نوآوری کارآفرینانه می تواند در راستای همان کسب و کار قبلی و یا گهگاهی تبدیل به یک کسب و کار کاملاً جدید در سازمان گردد. شارما و کریسمن (1999) کارآفرینی سازمانی را به عنوان " فرآیندی که به موجب آن یک شخص و یا گروهی از اشخاص در ارتباط با سازمان فعلی، سازمان جدیدی را ایجاد و یا تجدید و یا نوآوری را در همان سازمان موجب می شوند" تعریف کرده است. کووین و مایلز (1999) قدم پیش تر نهاده و عنوان کردند که کارآفرینی سازمانی الزاماً دلالت بر حضور نوآوری در سازمان دارد.در حوزه ی کسب و کار، شرکت های کوچک و متوسط، موتور اقتصادی توسعه ی کشورها می باشند (احمدپور، 1385) ؛ بنابراین در حوزه کسب و کارهایی که در این تحقیق به آنها می پردازیم، تمرکز اصلی بر روی نوآوری کسب و کارهایی است که متأثر از کارآفرینی سازمانی می باشد. مدل های ارائه شده در فصول آتی نشان دادند که کارآفرینی سازمانی و متغیر های اصلی آن ایجاد کننده و بهبود دهند نوآوری در سازمان می باشند و فرایند نوآوری در سازمان را تعمیق می کنند. این پژوهش تلاشی در جهت پاسحگویی به این سوال که آیا کارآفرینی سازمانی بر نوآوری تاثیر دارد؟ و همچنین بر ابعاد تاثیر و رابط بین زیر متغیر های آن تکیه می کند. نتیجه ای که از این تحقیق ایجاد شد، نشان دهنده رابطه مثبت بین کارآفرینی سازمانی بر نوآوری بود. همچنین زیر متغیر های کارآفرینی سازمانی که شامل ایده پردازی، بهره برداری از ایده بوده اند نشان دادن که رابطه مستقیم و تاثیر مثبتی بر نوآوری دارند. متغیر دیگر که رابطه آن بررسی شد، متغیر گرایش به نوآوری فردی بود که متشکله از سه زیر متغیر خرید محصولات جدید، خرید محصولات فناورانه و بهبود زندگی توسط محصولات جدید بود که هر کدام با متغیر کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و مستقیمی را برقرار نمودند. در این بین متغیر سن افراد و اندازه سازمان نیز به عنوان متغیر های تعدیلی انتخاب شدند که نشان دادند هر دو متغیر دارای نقش تعدیلی در رابطه بین کارآفرینی سازمان و نوآوری بوده اند.
- Abstract
- This study assumes that Intrapreneurship has a heavy effect on Innovation in established firms. A sample of 88 Iranian Intrapreneurs, who participated in GEM National Population Survey in 2011, has been implemented to investigate the role Intrapreneurship on Innovation in established firms. To examine the moderating effect of firm size and Age of Intrapreneurs on the relation between Intrapreneurship and Innovation, Structural Equation Modeling approach has been used. The empirical findings show the positive effect of Intrapreneurship on Innovation. Moreover, findings suggest that another variable as independent variable named personal innovation orientation has positive effect on Intrapreneurship. Keywords: Intrapreneurship, Innovation, Idea generation, Idea development.