عنوان پایان‌نامه

برسی نقاشی پشت شیشه در ایران با تاکید بر معرفی آثار موجود در موزه نقاشی پشت شیشه



    دانشجو در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "برسی نقاشی پشت شیشه در ایران با تاکید بر معرفی آثار موجود در موزه نقاشی پشت شیشه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55247
    تاریخ دفاع
    ۱۹ تیر ۱۳۹۱
    دانشجو
    مریم ساجدی
    استاد راهنما
    محمدعلی بنی اسدی

    چکیده برای تعیین تاریخ دقیق و چگونگی ورود نقاشی پشت شیشه به ایران، مدرک مستدلی وجود ندارد ولی آنچه مسلم است در ایران به دلیل عدم تولید شیشه تخت با کیفیت مناسب که از ضروریات انجام این هنر است تا اواخر دوره صفویه به این هنر پرداخته نشده و در نتیجه تاریخ نقاشی پشت شیشه را از اواخر سلسله صفوی میتوان جستجو کرد. در آن زمان بیش از یک قرن از ارتباط پادشاهی صفوی با کشورهای اروپایی گذشته بود و احتمال اینکه این هنر ریشهای وارداتی داشته باشد، بسیار قوی است. معرفی هنرهای عامیانه با زمینه دینی و بررسی ارتباط نقاشی پشت شیشه با هنرهای مردمیِ همردیف آن، نظیر قهوهخانه و نقاشی بقاع متبرکه و ...، پیوندهای تکنیکی و محتوایی نقاشی پشت شیشه را با سایر هنرهای مردمی آشکار میسازد. در این تحقیق تلاش شده به چگونگی استفاده از این تکنیک و کاربرد آن در تصویرسازی امروز پرداخته و با توجه به مقتضیات معاصر این هنر، مسیر مشترکی برای تصویرسازی قدیم و جدید شناسایی شود، همچنین مشخص گردیده که شیوه روایت و خلق جلوههای بصری به کمک تصاویر، خط و بافت و شیوه استفاده از رنگ و بهویژه الزامات بهکارگیری متریالی خاص مانند شیشه ، امکاناتی در اختیار هنرمند قرار میدهد که استفاده درست و هدفمند از آن میتواند به خلق آثاری بدیع و خلاق بیانجامد. از جنبههای مهم این تحقیق معرفی آثار موجود در موزه نقاشی پشت شیشه تهران است که تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است. در این تحقیق تلاش شده با معرفی هنرمندان دهههای اخیر که در این زمینه فعالیت داشتهاند، پیشینهی این هنر را به امروز متصل کند. کلید واژه: نقاشی پشت شیشه ، هنر عامیانه، موزه نقاشی پشت شیشه، تصویرسازی، هنر دینی
    Abstract
    There is no strong evidence to determine the exact date and origin of the reverse painting on glass to Iran. However, apparently this art has not been started in Iran until the late of Safavieh period, due to the lack of production of flat glasses with appropriate quality, which is essential in this art. At that time, the Safavieh dynasty was in contact with European for more than a century, so this art is most likely to be imported. Introducing the folks arts with religious background, and considering the connection between the reverse painting on glass and the folks arts in its type such as coffee house painting, holy shrines painting, etc. cause to reveal the technical and conceptual ties of the reverse painting on glass with other folks arts. In this research, we try to describe this technique and its application in the current illustration, identifying the common way for both the old and new illustration, according to the contemporary circumstances of this art. Also we indicated that the method of narration and creation of visual effectsvia the use of images, lines, textures, the style of using colors, and specially occasions of using certain materials such a¬ glass, give the possibilitiesto create innovative works for the artist. One of the important aspects of this research is to introduce the works in the Under glass painting museum in Tehran, which have so far not been studied. Also, we attempted to connect the history of this art to that of today, by introducing the artists in recent decades who have worked in this area. Key words: Eglomise, Popular art, Under glass painting museum, Illustration, Religious art.