عنوان پایاننامه
بررسی کتابهای تعلیمی دوره قاجار از منظر تصویری سازی
- رشته تحصیلی
- تصویرسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57326
- تاریخ دفاع
- ۱۲ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- ستاره تراب زاده طاری
- استاد راهنما
- یعقوب آژند, محمدعلی بنی اسدی
- چکیده
- چاپ به عنوان یکی از بزرگترین اختراعات بشری، به تحول دنیای جدید انجامید. ورود چاپ به ایران مانند دیگر کشورهای جهان علم و فرهنگ را که تا آن زمان تنها در انحصار طبقه فرادست جامعه بود خارج کرده و در میان طبقات فرودست گسترش داد. از این میان همه طبقات جامعه سهم خود را برگرفتند. از مهم ترین دستاوردهای چاپ کتاب به صورت ارزان قیمت ایجاد لزوم سواد آموزی برای تمامی افراد جامعه و به ویژه کودکان بود. در این زمان سواد و سواد آموزی به عنوان یک نیاز مطرح گردید، نیازی که تمامی اقشار جامعه باید برای مرتفع ساختن آن تلاش می کردند. همین امر به گونه ای باعث تغییر مفهوم دوران کودکی پس از دوران های متمادی گردید و کودکی را به دوره ای مهم برای کسب توامندی های زندگی بدل کرد. این جریان زمینه چاپ و تولید کتاب را برای کودکان را فراهم آورد. در ابتدای ورود چاپ هنوز تألیف و تهیه کتاب برای کودکان مطرح نشده بود و بسیاری از کتاب هایی که برای آموزش کودکان مورد استفاده قرار می گرفت، همان کتاب هایی بودند که بزرگسالان طبقه فرودست جامعه خود را با آن سرگرم میساختند، یعنی متن های ادبیات عامیانه. این کتاب ها در مکتبخانه ها به عنوان کتاب های درسی به کودکان آموزش داده می شده است و تعداد زیادی از این کتاب ها مصور هستند. در این پژوهش که در آن تصاویر کتاب های مکتبخانه ای دوره قاجار مورد بررسی قرار گرفته، ابتدا به پیشینه چاپ سنگی در ایران و جهان و ویژگی های فنی آن پرداخته می شود. سپس ادبیات عامیانه به عنوان زمینه اصلی کتاب های مکتبخانه ای و پس از آن تعلیم و تربیت و ادبیات مکتبخانه ای مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از آن تمامی نسخه های ادبیات مکتبخانه ای موجود در کتابخانه ملی به لحاظ تصویری مورد بررسی قرار می گیرند. در فصل آخر به بررسی اشتراکات در ویژگی های تصویرسازی، کتاب آرایی و کتاب سازی این کتاب ها و مقایسه تطبیقی دو تصویر از کتاب حسین کرد با یک تصویر از نقاشی قهوه خانه پرداخته می شود.
- Abstract
- Printing as one of the greatest innovations, headed to the transition of the new world. Subsequently to the entrance of printing into Iran just like the other countries culture and science witch previously was exclusive to the upper social class become available to the rest of the community. All social classes possessed their share. One of the most important achievement of book printing in moderate price was the initiation of necessity of education for the whole society especially children. To become literate was a consequential demand for all social class to be met. This issue totally changed the concept of childhood after a long era and established childhood as a great period to achieve capabilities. So the situation for publishing book for children was prepared. At the beginning, publishing and producing books for children was not a matter of concern and most books applied for children were the books used by adults from lower middle class for entertainment, folklore literature .Theses books were taught in madrassases as educational books and most were illustrated. In this research the illustration of madrassa books of ghajar era were analyzed studied. First initiation of lithography in Iran and world and It's technical specification are discussed. Then the folklore literature as the main base of madrassa books and education is considered. Additionally, all madressa book volumes available in national library of Iran in term of Illustration were analyzed. In final chapter common specificity of illustration, book design and book making in this books are studied and tow picture of hosein kord with a portrayal of ghahvekhane painting comparatively are compared.