عنوان پایان‌نامه

بررسی خط مشکل در هنر خطاطی



    دانشجو در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی خط مشکل در هنر خطاطی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11065;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73191;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11065;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73191
    تاریخ دفاع
    ۱۹ تیر ۱۳۹۱
    دانشجو
    لیلا خسروی
    استاد راهنما
    یعقوب آژند

    ارزش بصری بالای خوشنویسی علاوه بر خاصیت انتقال معانی و جنبه ارتباطی و نیز برخی ممنوعیت‌ها در باب تصویرنگاری در طول تاریخ، سبب گرایش هنروران به اختراع انواع قلم‌ها و شیوه‌های تفننی در هنر خوشنویسی شده است. این امر منجر به خلق آثار خوشنویسی در قالب شکل و شمایل انسان‌ها، جانوران و اشیاء گوناگون و یا اضافه کردن تزئیناتی مصور به حروف در کنار نگارش عباراتی با مضامین هماهنگ با تصاویر، گشته است. در ساختار این آثار که خط مشکّل نامیده می‌شود، ارزش صورت ظاهری خطوط بر خوانایی و رعایت قواعد خط ارجحیت پیدا کرده و جنبه تزئین و آرایش بیش از جنبه فن و هنر خوشنویسی مطرح است. از این رو این پژوهش به قابلیت همنشینی خوشنویسی با تصویر پرداخته و محوریت اصلی در آن گردآوری و بررسی آثار و نمونه‌هایی است که به این شاخه از آثار خوشنویسی مربوط می‌شود. این پژوهش با گذری از سیر تاریخی خط مشکّل و بررسی خطوط و شیوه‌های موجود در طراحی و ترسیم خط مشکّل همراه با نمادشناسی این آثار و تحلیل ویژگی‌های بصری تعدادی از نمونه‌ها به نوعی جمع بندی دست می‌یابد. در این آثار الویت جنبه‌های زیبایی شناسانه و آرایش خطوط نسبت به جنبه‌های فنی خوشنویسی، ادغام و شکل دهی حروف در یکدیگر و غنای تزئینات تصویری اضافه شده، خلاء تصویری ناشی از ممنوعیت‌ها را جبران نموده است. وظیفه و تعهد انتقال معنا و حکمت نیز به عنوان لازمه هنر خوشنویسی اسلامی به شکل نمادین و در قالب اشکالی که توسط هنرمند انتخاب می‌شده، در بطن این آثار قابل درک است.
    Abstract
    The high visual value of calligraphy in addition to its property of conveying meanings and communicative aspect and in wake of certain prohibitions in painting during the course of history has persuaded the artists to invent various types of pens and fanciful methods in the art of calligraphy. This has resulted in creation of calligraphy works within the forms and shapes of human, animals, different objects and or augmentation of pictorial decorations to the letters along with inscription of expressions with themes that are harmonized with pictures. In formulation of these works that are called ornamented calligraphy, the value of the appearance of the lines has been preferred over their legibility and compliance with inscription rules and decorative and ornamental aspects overwhelm the skill and art of calligraphy. Therefore, the present research deals with the ability of association of calligraphy with images and its main focus is to collect and analyze works and examples that are related to this branch of calligraphy works. Going through the historical development of the ornamental calligraphy and examining the present inscriptions and methods of designing and drawing the ornamental handwriting along with symbology of these works and analysis of visual characteristics of a number of examples, the research reaches a kind of conclusion. In these works priority of the aesthetic aspects and ornamentation of lines over the technical aspects of calligraphy and merger and formation of letters in each other as well as rich imaginative decorations have made up for the pictorial vacuum that arises from prohibitions. The duty and undertaking of conveying meaning and philosophy too, as a requisite of the Islamic art of calligraphy in a symbolic form and within the shapes chosen by the artist, is also perceivable within these works. Key words: Calligraphy, configured calligraphy, painting calligraphy, fanciful handwritings, symbolism.