عنوان پایاننامه
بررسی ویژگیهای بصری تندیس های حیوانی ایران باستان (ماقبل هخامنشی)
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53831
- تاریخ دفاع
- ۲۸ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهدی عرب یارمحمدی
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی, مصطفی اسدالهی
- چکیده
- بازنمایی زندگی جانوری چه در قالب نقوش و چه به صورت حجم، همانند تندیس ها و پیکره ها یا در تلفیق با ظروف و ...، یکی از نخستین و نیز جالب توجه ترین نمونه های بیان تمایلات زیبایی شناختی ایرانیان باستان است که البته به صورت فطری نیز از مهارت دست و دقت نظر و تخیلی آفریننده برخوردار بودند. شیر وپلنگ، گراز و گربه وحشی تا حیوانات رام و اهلی چون بز و قوچ کوهی و گاو و همچنین عقابان عظیم پیکر و دیگر پرندگان و مرغ و مار و ماهی، تماما جانورانی هستند که به تصویر در می آمدند یا به صورت احجام گوناگون توسط ایرانیان باستان ساخته می شدند، گرچه گویا هنوز این برای طبع جانور پسند آنها بسنده نبوده، چه به ابداع هیولاهای ترکیبی دست می یازیدندو به تناسب حال، خوی سخت و خشن یا نرم خویی بدان ها می بخشیدند. به طور کلی دو گرایش متفاوت در بازنمایی جانوران در هنر ایران باستان را می توان پیگیری نمود که به صورت متناوب در هنر دوره ها و اقوام گوناگون ظاهر می شوند و گاه حتی یک قوم هر دو گرایش را در دوره های گوناگون در هنر خود بروز می دهد. بدین ترتیب آثار کشف شده در هنر ایران باستان شامل طیفی از آثار ساخته شده با شیوه واقع نمایی کامل به گونه ای که آن اثر را می توان ثبتی دقیق و نافذ از حیوان مورد نظر قلمداد کرد، تا حرکت به سمت برجسته کردن ویژگی های اساسی جانور مزبور در فرم و در نهایت ودر افراطی ترین حد این گرایش به انتزاع محض نزدیک می گردند. این هر دو سبک در آثار هنر ایران باستان پیش از هخامنشی به یک اندازه شاخصند، اما در عین حال این دو مسیر هنری، در دو قطب کاملا متقابل قرار می گیرند. و درجات ظهور و بروزشان تابع علل مختلفی از تحولات تاریخی، نحوه و نوع زندگی، ویژگی های قومی نژادی یا اعتقادات و باورها و ... می باشند.
- Abstract
- Representation of animal life in form of figures or statues is one of the earlier and the most interesting of expressive symbols of aesthetic disposition of Iranians that is instinctively of hand skills and delicacy . In general we can find two orientations in representation of animal in art of ancient Iran that alternatively appear in works of different periods and various peoples and of course we can see both orientations in art of one ethnic groups. Therefore, the found works of ancient Iran includes the full collection of made works, from realistic style that can be recognized as an exact representation of related animal to highlighting of characteristic of those animal and to excessive of this movement to pure abstraction. The two art styles in art of ancient Iran ( pre Achaemenian) are of the same prominence, but at the same time these two art style are in opposite poles and levels of their appearance are depended to various factors including historical movements, life style, racial and ethnic characteristics and or beliefs.