بررسی فقهی و اخلاقی ترکیب زن های حیوانی در تولید عروسکهای زنده (جن پت ها)
- رشته تحصیلی
- فقه و مبانی حقو ق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2063ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55086
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- زینب محمدزاده
- استاد راهنما
- سعید نظری توکلی
- چکیده
- امروزه پیشرفت سریع تکنولوژی و اختراعات بشری در زمینه مهندسی ژنتیک، بیش از هر فناوری نوین دیگر، چهره جهان را دگرگون ساخته و امکان دست یابی بشر به منابع و نیروهای بالقوه طبیعت را به نحو تحسین برانگیزی گسترش داده است. این دستاوردها علی رغم منافع بسیاری که برای بشر به ارمغان آورده همواره نگرانیها و مسائل و مشکلات دینی، اخلاقی، اجتماعی بسیاری به همراه داشته است. فرآیند تولید ژن پتها نمونه جدید این دستاوردهاست که در سالهای اخیر ذهن اندیشمندان اخلاق و فقهای مسلمان را به خود مشغول ساخته است. ژن پت یک حیوان تراریخته همانند سازی شده و حاصل دستکاری های مهندسین ژنتیک در ترکیب ژنی حیوانات مختلف است. فرآیند تولید ژن پتها بر اساس دیدگاه اخلاقی پیامدگرا، به سبب آثار و پیامدهای منفی بسیاری که بر زندگی انسان و خود حیوان نوترکیب دارد، عملی غیر اخلاقی است. همچنین بر اساس مکتب فضیلت گرایی، تولید ژن پتها فارغ از آثار و پیامدهای آن موجب سعادت و نیک بختی نبوده، به خودی خود متصف به عنوان حسن نیست؛ اما بر اساس مکتب اخلاقی وظیفه گرا، علی رغم رویکردهای متعددی که اندیشمندان اخلاقی وظیفه گرا در ارائه تعریف جامع از وظیفه و تکلیف، ارائه داده اند، با این حال بر اساس اکثر این دیدگاه ها نیز، تولید این موجودات فاقد توجیه اخلاقی می باشد. فرآیند تولید ژن پتها بر اساس مبانی فقه امامیه به حکم اولی جایز و بلا مانع است؛ اما به سبب پیامدهای سوء اخلاقی و فقهی آن، به حکم ثانوی حرام می باشد. ژن پت ها به عنوان یک حیوان خانگی بنا به دیدگاه اسلام از کلیه حقوق حیوانات از جمله حق نفقه، مسکن، بهداشت، آزار ندیدن و بهره وری درست برخوردار هستند. این حیوانات به واسطه نبود دلیل خاص بر نجاستشان، محکوم به طهارت بوده، خرید و فروش آن ها نیز جایز است.
- Abstract
- More than any other modern technology, the fast human technological development and innovations in the field of genetic engineering have changed the world and developed possibility of human access to potential natural resources and powers considerably. Though enjoying many benefits for human, they cause some religious, moral, and social concerns and problems. A new example of such achievements is genpets generation process which has engaged mind of ethical scientists and Muslim jurisconsults. Genpet is a transgenic simulated animal, resulted from manipulations of genetic engineers in combination of different animals. Genpets generation process is deemed an immoral action according to consequential ethics due to many negative effects and outcomes on human life and the transgenic animal. Also, based on the virtue school, genpets generation is not good itself and doesn’t cause the happiness disregarding the effects and outcomes; but according to deontological ethics, though many approaches have been offered by scientists in deontological ethics in presentation of a general definition of task and responsibility, many believe in lack of moral justification of generation of such animals. Genpet generation process is allowed and permissible according to the fundamentals of Shiite Jurisprudence in the first view, but impermissible because of misconduct and jurisprudent results in the second. As a pet, Islam believes that genpets shall enjoy all animal rights such as alimony, house, health, safety and correct efficiency. Due to lack of special reason for their cleanliness, they shall be cleaned, as their sale and purchase are allowable. Keywords: Genpet, Transgenic Animals, Ethical Schools, Animal Rights, Islamic Jurisprudence, Animal Gens