عنوان پایان‌نامه

تاثیر پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر تی کیو ام بر عملکرد کسبو کارهای کوچک و متوسط



    دانشجو در تاریخ ۰۸ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر تی کیو ام بر عملکرد کسبو کارهای کوچک و متوسط" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54478;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 304
    تاریخ دفاع
    ۰۸ مهر ۱۳۹۱
    دانشجو
    علیرضا نوذر
    استاد راهنما
    سیدرضا حجازی

    تغییرات پویا در اقتصادجهانی و افزایش رقابت ، کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته و یا در حال توسعه را به این باور رسانده است که برای حضور و بقا در بازارهای منطقه ای ، جهانی و حتی داخلی باید توان و قابلیت رقابت پذیری صنایع و سازمان های خود را افزایش دهند .در این میان رضایت مشتری از کیفیت تولیدات وخدمات تنها راه بقاء دربازار رقابت پویا است . صنعت خودرو نیز از این قائده مستثنی نیست. تولید کنندگان خودرو درکشور ما با چالش های فراوانی روبه رو هستند و رضایت مشتری وکیفیت تولیدات همواره چالشی بزرگ برای آنها به حساب می آید.موفقیت شرکت های خودرو ساز در تولید یا بهبود کیفیت محصولاتشان بستگی به کیفیت محصولات یا اجزایی داردکه شرکت های قطعه ساز برای آنها فراهم می آورند. از این رو شرکت های قطعه ساز به اتخاذ ابزارهای مدیریت کیفیت از جمله مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) روی آورده اند. مدیریت کیفیت فراگیر به عنوان فلسفه جامع مدیریت تعریف می گردد که بهبود مستمر همه فعالیت های سازمان را دربر می گیرد تا کالا و خدماتی مطابق نیاز مشتریان تولید وارائه گردد.در این تحقیق پس از بررسی ادبیات موضوع و شناسایی عوامل کلیدی موفقیت TQM در شرکت های قطعه ساز و انتخاب سنجه های مناسب برای ارزیابی میزان پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر در این شرکت ها،با استفاده از روش تحقیق آمیخته و از طریق مصاحبه با خبرگان در بخش کیفی و آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی ،تاییدی و مدل معادلات ساختاری در بخش کمی به سوالات تحقیق پاسخ داده شده است. نتایج نشان می دهد که پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر عملکرد قطعه سازان را به نحو مطلوبی تحت تاثیر قرار می دهد. کلمات کلیدی:مدیریت کیفیت فراگیر،عملکرد قطعه سازان،روش آمیخته،مدل معادلات ساختاری
    Abstract
    Dynamic changes in the global economy and increasing competition caused various countries as developed or developing, to believe for existing and surviving in regional, world markets, and even, domestic one, should increase the ability and competitions in their industry and organizations. Among this, customers' satisfaction of products and services quality is the only way to survive in dynamic market, hence the auto industry also is no exception to this rule.Car manufacturers in our country are faced with many challenges. And quality products and customer satisfaction are always big challenges for them that should be taken into account. A successful automobile company in manufacturing and product quality depend on the quality of products or components which are provided for them, therefore, piece construction companies decided to use quality management tools such as Total Quality Management (TQM). Total Quality Management (TQM) is defined as the philosophy of management and it covers all the activities that continually improve the delivery of goods and services which are produced according to customers' needs. In this study, after reviewing of the literature and identifying the key success factors of TQM in the piece construction companies, the questions have been answered by choosing the appropriate measures to assess implementation of Total Quality Management in these companies, using mixed research methods, interviews with experts in the qualitative section and exploratory factor analysis tests, confirmatory and structural equation model in quantitative section. The results show that the implementation of Total Quality Management positively influences the performance of parts makers companies. Keywords: Total Quality Management, Performance parts makers, mixed methods, structural equation modeling