عنوان پایان‌نامه

هوش هیجانی اضطراب شنیداری زبان خارجی و درک شنیداری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی



    دانشجو در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "هوش هیجانی اضطراب شنیداری زبان خارجی و درک شنیداری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1587/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54771
    تاریخ دفاع
    ۱۳ شهریور ۱۳۹۱

    پژوهش حاضر جهت بررسی ارتباط بین هوش هیجانی، اضطراب شنیداری زبان خارجی و درک شنیداری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام گردید. بدین منظور 233 نفر از فراگیران زبان و ادبیات انگلیسی، بین سنین 18-27 سال، از سه دانشگاه مختلف دانشگاه دولتی ارومیه، آذرآبادگان ارومیه و آزاد ارومیه، امتحان تافل (ETS, 2003) دادند. براساس نمرات مهارت آزمون شرکت کنندگان، تعداد شرکت کنندگان به 160 نفر کاهش یافت و در راستای هدف پژوهش گروه همگنی از فراگیران شکل گرفت. اطلاعات درک شنیداری، هوش هیجانی و اضطراب شنیداری زبان خارجی به ترتیب بوسیله آزمون تافل، پرسشنامه بار-آن (1997) و مقیاس اضطراب شنیداری زبان خارجی جمع آوری شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون ارتباط قوی بین عملکرد درک شنیداری فراگیران و نمرات هوش هیجانی نشان داد، قویترین ارتباط متعلق به مولفه خودآگاهی هوش هیجانی است. ارتباط قوی منفی بین اضطراب شنیداری زبان خارجی و درک شنیداری بدست آمد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون ارتباط منفی قوی بین اضطراب شنیداری زبان خارجی و هوش هیجانی آنهاست که قویترین ارتباط مربوط به مولفه خوشحالی می¬باشد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه برای قدرت پیشگویی هوش هیجانی بر درک شنیداری و اضطراب شنیداری زبان خارجی نشان داد که هوش هیجانی پیشگوی مناسبی از درک شنیداری و اضطراب شنیداری زبان خارجی فراگیران است. به همین منوال، براساس نتایج بررسی، هوش هیجانی می تواند پیشگوی مناسب اضطراب شنیداری زبان خارجی باشد. همینطور، تحلیل نتایج رگرسیون چندگانه اضطراب شنیداری زبان خارجی را به عنوان پیشگوی مناسب عملکرد درک شنیداری فراگیران مطرح نمود. نتایج حاصل از این مطالعه پیامدهای خاصی برای تهیه و تدوین کنندگان مطالب آموزشی و شاغلین در آموزش زبان انگلیسی جهت بهره گیری از هوش هیجانی در حوزه آموزش زبان خارجی دارد. کلمات کلیدی: هوش هیجانی، اضطراب شنیداری زبان خارجی، عملکرد در ک شنیداری
    Abstract
    The present study attempted to investigate the relationship between emotional intelligence, foreign language listening anxiety (FLLA), and listening comprehension performance of Iranian EFL learners. To this end, 233 students studying English language and literature, within the age range of 18-27, from three different Universities in Urmia, were administered the TOEFL (ETS, 2003) test. According to the participant’s proficiency scores on the test, the number of participants reduced to 160 participants, and a homogenized group of students was formed. Data were gathered by means of the TOEFL test, Bar-On’s EQ-i (1997), and FLLA scale. Results of Pearson correlation coefficient test showed a strong relationship between listening comprehension performance of the learners and their emotional intelligence scores, with the strongest relationship belonging to the self-awareness subscale of EI. There was a strong negative relationship between FLLAS and listening comprehension performance. The results of Pearson correlation coefficient also indicated a strong negative relationship between learners’ FLLA and their emotional intelligence, with the strongest relationship belonging to the happiness component. The results of the multiple regression analyses for the predictability power of EI on listening comprehension performance and FLLA revealed that EI is a proper predictor of listening comprehension performance and FLLA of Learners. In the same vein, FLLA can be a proper predictor of listening comprehension performance. The results of multiple regression analysis deemed FLLA as a proper predictor of Listening comprehension performance of the EFL learners. The results of this study have certain implications for materials developers as well as ELT practitioners for drawing on the inclusion of EI in the field. Key Terms: Emotional intelligence, foreign language listening anxiety, listening comprehension performance.