شناسایی و تحلیل استراتزیهای کارآفرینانه د رحوزه منابع کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی منتخب
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 421;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57931
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- کیهان اسدی سی سخت
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- تحقیق کنونی تئوری مبتنی بر منابع را به عنوان لنزی برای شناسایی و تحلیل استراتژی های کارآفرینانه به کار برده است. تئوری منبع محور بر بدست آوردن مزیت رقابتی از طریق منابع خاص تاکید دارد. مدل مزیت رقابتی پترآف پایه تحقیق حاضر است، در مدل پترآف چهار شرط جهت خلق مزیت رقابتی مدنظر قرار گرفته است. برای اجرای تحقیق روش تحقیق کیفی مد نظر قرار گرفت و بر پایه مدل پترآف پرسشنامه نیمه ساختاریافته طراحی شد. در نهایت از طریق مصاحبه با کارآفرینان صنایع غذایی منتخب 26 استراتژی موردشناسایی و تحلیل قرار گرفت. این استراتژی ها در 4 دسته طبقه بندی شدند: استراتژی های خلق رنت کارآفرینانه از طریق کسب و خلق منابع، استراتژی های خلق نوآوری، استراتژی های حفظ رنت کارآفرینانه از طریق جلوگیری از تقلید و در نهایت استراتژی های بدست آوردن و حفظ منابع با کمترین هزینه ممکن(استراتژی های جلوگیری از افزایش هزینه ها) ارائه تعریف جدیدی از استراتژی های کارآفرینانه، شناسایی عوامل تضعیف کننده استراتژی کارآفرینانه، تحلیل تفات های استراتژی های کارآفرینانه و غیر کارآفرینانه از دیگر نتایج تحقیق کنونی است. کلید واژه ها: استراتژی های کارآفرینانه، رنت کارآفرینانه، تئوری مبتنی بر منابع.
- Abstract
- This research uses resource-based view as a lens for identifying and analyzing entrepreneurial strategies. Resource-based view focuses on gaining competitive advantage through specific resources. Peteraf competitive advantage model is the basis for current research, in this model, four conditions are considered for creating competitive advantage. For conducting this research, qualitative methods were used and qualitative research questionnaire was formed based on Peteraf model. Finally a total of 26 strategies have been identified and analyzed through interviews with entrepreneurs in selected food industries. These strategies are classified into four categories: entrepreneurial rent creating strategies through gaining and creating resources, innovation creating strategies, preserving entrepreneurial rent strategies (preventing imitation) and Strategies for obtaining and preserving resources at the lowest possible price Proposing a new definition for entrepreneurial strategies, identifying weakening factors of entrepreneurial strategies, analyzing difference between entrepreneurial and non-entrepreneurial strategies are other results of this study. Keywords: entrepreneurial strategies, entrepreneurial rent, resource-based view.