عنوان پایاننامه
خاستگاه سینمای سیاسی پیش از انقلاب
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69422;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4797
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سجاد مرادی
- استاد راهنما
- اعظم راودراد
- چکیده
- این پایان¬نامه به مطالعه خاستگاه سیاسی سینمای ایران پیش از بروز انقلاب می¬پردازد. بدین منظور، فیلم¬هایی که به عنوان نمونه این پژوهش انتخاب شده¬اند در دوره زمانی سال 1348 تا 1357 مورد مطالعه قرار می¬گیرند. مبانی اصلی این پژوهش بر تعریف و مطالعه سه مفهوم اصلی سیاست، مقاومت و توده (یا به زعم رانسیر مردم) در فیلم¬های سینمای این دوره قرار گرفته است. سینمای این دوره در تاریخ سینمای ایران عموماَ با مفاهیم مختلفی مانند سینمای موج¬نو، سینمای روشنفکری و یا تجاری- روشنفکری مشخص می¬شوند. اما با توجه به ابهام موجود در این مفاهیم، تلاش شده تا از مفهوم رئالیسم و سینمای رئالیستی به جای این مفاهیم استفاده شود. برای پرداختن به سه مفهوم اصلی این پژوهش، رویکردهای مختلف به این مفهوم از جمله مطالعات فرهنگی بررسی شده و با ارائه دلایل عدم کارایی آنها، از نظریات رانسیر در زمینه سیاست برای چهارچوب نظری پژوهش استفاده شده است. همچنین به¬منظور توجیه نظری و تاریخی پژوهش، نظریات بنیامین در زمینه رابطه میان زیبایی-شناسی و سیاست و نحوه مقاومت در برابر زیبایی¬شناختی کردن سیاست توسط ایدئولوژی فاشیسم، مورد استفاده قرار گرفته است. این نظریات زمینه و چارچوب نظری مناسب برای تحلیل داده¬های پژوهش را فراهم خواهد ساخت. همچنین این پژوهش از خلال مطالعات اسنادی برای بررسی زمینه تاریخی و روش نشانه¬شناسی برای تحلیل فیلم¬ها پیش می¬رود. برای مطالعه موضوع پژوهش، فیلم¬های قیصر، داش آکل، رضا موتوری و گوزن¬ها به کارگردانی مسعود کیمیایی، گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی و سوته¬دلان به کارگردانی علی حاتمی به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین برای تحلیل نقش سینما در مقاومت و تفاوت آن با ادبیات، تحلیل فیلم¬ها با مقایسه آنها با ادبیات این دوره همراه بوده است. نتایج این پژوهش نشان¬دهنده پیوند عمیق تاریخی میان فیلم¬های این دوره و جامعه¬ای است که این فیلم¬ها در آن تولید شده است. هرچند بسیاری از این فیلم¬ها برخی از عناصر سینمای رویاپرداز یا فیلم فارسی را حفظ کرده¬اند اما وجه تمایز و مشخصه آنها، بازتاب مسائل و معضلات اجتماعی است که عموماَ در لایه¬های زیرین جامعه قرار دارند و دستگاه سانسور مانع از بازتاب آنها می¬شود. هرچند تفاوت¬هایی در نگاه کارگردانان در معضلات اجتماعی و سیاسی وجود دارد اما به نو
- Abstract
- This thesis studies the political origin of Iranian cinema before the revolution. Thus, movies selected as samples to be studied for this research are made during 1969 to 1978 .The main bases of the research are to define and study three basic concepts of politics, resistance and the mass (or as Ranciere calls it the people) existing in the movies of this mentioned period. The cinema of this era in the history of Iranian cinema is generally determined with different concepts such as New Wave cinema, intellectual or commercial-intellectual cinema. But regarding the existing vagueness in these concepts, it is sought to use the concept of Realism or Realistic cinema instead of these concepts. In order to study the main three concepts of this research, we review different approaches to this concept, such as cultural studies’ approach, and offering arguments on the incapability of these concepts, we apply Ranciere’s theories about politics as the theoretical framework of the research. Also, in order for theoretical and historical justification of research, Walter Benjamin’s ideas on the relation between aesthetics and politics and the way of resistance against anesthetization of politics via fascism ideology are used. These theories would provide the proper context and theoretical framework of research to analyze the research data. Also, this research goes on through document studies for investigating historical context and semiology method to analyze the movies. In order to study the subject of the research, movies such as Kaiser, Dash Akol, Reza Motori and Gavaznha directed by Masoud Kimiayi, The cow directed by Darioush Mehrjoyi, and Soute Delan directed by Ali Hatami have been chosen as examples and studied. Also, for analysis of the role of cinema in resistance and its difference from literature, movie analysis was corresponded with the literature of this era. Findings of this research show that there is a profound historical connection between the movies of