عنوان پایان‌نامه

مطالعه کیفی مصرف و دریافت موسیقی توسط جوانان ایرانی (مطالعه بر روی جوانان شهر کرج)



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه کیفی مصرف و دریافت موسیقی توسط جوانان ایرانی (مطالعه بر روی جوانان شهر کرج)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59683;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4444
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۱
    دانشجو
    زهرا اسدی
    استاد راهنما
    مسعود کوثری

    این پایان نامه، انجام تحقیقی در زمینه‌ی مطالعه‌ی مصرف و دریافت انواع موسیقی توسط جوانان ایرانی است. در حقیقت این تحقیق، مخاطب پژوهی جوانان در خصوص موسیقی است که از طریق مصاحبه با مخاطبان جوان موسیقی و مصاحبه با نخبگان صورت گرفته است. در این تحقیق، مفروض ما این بود که موسیقی، در زندگی روزمره‌ی جوانان ایرانی نقش بسیار مهمّی ایفا می‌کند و لذا جوانان، مخاطبان مناسبی جهت پژوهش در این زمینه به حساب می‌آیند. رویکرد نظری مورد استفاده در این تحقیق، نظریه‌ی دریافت فرهنگی استوارت هال بود که ما از آن به عنوان راهنمای پژوهش روی مخاطبان جوان موسیقی در ایران استفاده کردیم. همچنین مفاهیم ابداعی بوردیو در زمینه‌ی مصرف فرهنگی، در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. تحقیق ما محدود به شهر کرج بود و با جوانان این شهر در زمینه‌ی بهره مندی آنان از موسیقی ایرانی - چه از راه شنیدن موسیقی و چه از راه نوازندگی – گفتگو کردیم. مسئله‌ی پژوهش ما این بود که برخی ژانرهای موسیقی در ایران، به لحاظ مصرف در حال حذف شدن می‌باشند. همچنین از آنجا که مصرف جوانان از ژانرهای مختلف موسیقی به معناسازی آنان از آن ژانر برمی گردد، لذا خواستیم نحوه‌ی معناسازی جوانان ایرانی از موسیقی مصرفی شان را دریابیم. مهمترین نتایجی که از این تحقیق حاصل شد، هویت سازی جوانان از طریق موسیقی و خوانش متکثّر مخاطبان مختلف موسیقی بر مبنای شرایط زندگی آنان بود. از دیگر نتایج اینکه نه تنها در مصرف، تنوّع ژانریک و چندخوارگی- آنگونه که مد نظر پیترسون می‌باشد- وجود دارد، بلکه گرایش به مصرف موسیقی غربی در میان جوانان رو به افزایش است. از دیگر سو، نتایج تحلیل دریافت جوانان از مصرف موسیقی حاکی از آن بود که نوعی دوقطبی بودن در معناسازی وجود دارد؛ از یک سو این معانی با فرهنگ جهانی جوانان سازگار است و از دیگر سو، گرایش به حفظ هویّت و سنّت‌های موسیقایی و فرهنگی مشاهده می‌شود. واژه‌های کلیدی مصرف، موسیقی، فرهنگ جهانی جوانان، دریافت، مخاطب، دوقطبی شدن فرهنگی، هویّت فرهنگی.
    Abstract
    This dissertation studies music consumption and reception by Iranian youth. In fact, it is an audience research through interviews with young music listeners and experts. In this research, we assume that music has an important role in everyday lives of Iranian youth and therefore, the youth are the proper audience to study. The theoretical approach used in this study includes Stuart Hall’s cultural reception theory and Bourdieu’s innovative concepts in the field of cultural consumption. Our study is limited to Karaj city and the topics of the interviews involve both listening to music and playing an instrument. Our research topic revolves around the fading of some music genres due to a decrease in interest amongst the youth. Moreover, the youth’s consumption of various genres of music can be correlated to their perception and understanding of those genres, and thus we wanted to find out how the youth perceive different types of music. The first result obtained from this study is that music can shape the identity of its youth listeners. Another main observation is that the perception of music is correlated to the life style of its audience, and thus, one piece of music can have plural readings. Moreover, as Peterson states, results have also shown genre diversity in music consumption. Further observations portray an increasing tendency to consume western music in the youth community. However, bipolarity is observed upon further analyzing the reception of music, which illustrates a tendency to retain musical-cultural traditions and identities. Keywords Music Consumption, World Youth Culture, Reception, Audience, cultural Bi-polarization, Cultural Identity