جنبه های حقوقی تجاری سازی اموال فکری
- رشته تحصیلی
- حقوق مالکیت فکری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: 2317;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58201
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- فاطمه السادات ایروانی مهاجری
- استاد راهنما
- محسن صادقی
- چکیده
- امروزه تجاری سازی اموال فکری به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه های کشورها چه توسعه یافته و چه در حال توسعه به شمار می رود. با روی کار آمدن اقتصاد دانش محور، رویه ی کشورها در تعیین اهداف و برنامه های توسعه شان تغییر نموده و به فرآیند تحقیق و توسعه و تولید فناوری نگاهی تازه یافته اند؛ به عبارت دیگر تحقیق و تولید فناوری و به تبع آن تجاری سازی آن، به عنوان عنصری کلیدی در کسب درآمد و رشد اقتصادی و هم چنین تفاوت کشورها در سطح توسعه یافتگی تبدیل شده است. توجه به جوانب حقوقی تجاری سازی این اموال مانند ایجاد بستر قانونی مناسب آن، مسئله ای ضروری است. لذا، با توجه به اهمیت موضوع و با عنایت به اینکه تاکنون در کشور ما کتاب یا تحقیقی با این موضوع منتشر نشده است، در این پایان نامه بر آنیم تا با بررسی و مطالعه تطبیقی قوانین کشورمان با قوانین کشورهای امریکا و هند، حتی المقدور خلاء تحقیقاتی در این زمینه را مرتفع نموده و به این پرسش ها پاسخ دهیم که آیا تجاری سازی ابداعات مؤثر بر رشد اقتصادی است و با فرض وجود اثر مثبت، چه روش هایی برای تجاری سازی این اموال وجود دارد و آیا قوانین موجود آنها را پیش بینی نموده یا نیاز به تصویب قانون جدید است. در پاسخ، در پی اثبات این فرضیه ها هستیم که تجاری سازی اموال فکری مؤثر بر رشد اقتصادی است و در نگاه محدود موجب کسب سود صاحب فناوری و تجاری سازان و در نگاه وسیع موجب رشد اقتصادی و رفاه مصرف کنندگان می شود. روشهای رایج تجاری سازی شامل مجوز دهی، واگذاری و تشکیل شرکت های دانش بنیان فرعی است. در کشور ما دو روش اول به شکلی محدود در قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مورد اشاره واقع شده اند بنابراین، نیازی به تصویب قانون جدید نیست اما، بسیاری از مسائل حقوقی مرتبط ازجمله: آثار حقوقی این قراردادها و موارد انحلال آنها در این قانون مسکوت مانده که نیازمند اصلاح قانون در این زمینه هستیم. روش تشکیل شرکت های فرعی دانش بنیان اخیراً با تصویب قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مورد توجه واقع شده است و علیرغم عنایت شایسته ی قانونگذار به این مسئله، نواقصی در آن مشاهده می گردد که مستلزم اصلاح این قانون است. لذا برای دست یابی به این نتایج و اثبات فرضیه ها در فصل اول به بررسی کلیات موضوع پرداخته و مفهوم، پیشینه و فرآیند تجاری سازی را مطالعه می نماییم. در فصل دوم رایج ترین روش های تجاری سازی و مزایا و معایب هریک از آنها و شرایط عمومی و اختصاصی، آثار و موارد انحلال قراردادهای تجاری سازی را بررسی می نماییم تا در نهایت بتوانیم راهکارهایی را به قانونگذار، دستگاه های اجرایی مانند وزارت علوم، گروه مذاکراتی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و صاحبان فناوری و تجاری سازان پیشنهاد نماییم.
- Abstract
- Today commercialization of intellectual property is considered a challenge for developed and developing countries. Oncoming of knowledge based economies has made some countries to change their goals and development programs, while having to adapt new approaches to the process of research and knowledge development. In other words, research and generation of technological know-how and its consequent commercialization, has become the key element in wealth creation and economy growth. It is also a key factor in the level of development of countries. Paying attention to legal aspects of commercialization of intellectual properties and creation of an appropriate legal framework is necessary. In view of the importance of the subject and the lack of relevant available published books or academic thesis in our country, this work aims to study the current laws and regulation and somewhat respond to the required research work regarding the issue. It is hoped to provide answers to questions like: does commercialization of inventions have positive impact on economy development? If so, how intellectual properties are commercialized and whether our laws are foreseen adequately or further legislation is required. In this respect, we seek to confirm these presumptions that commercialization of Intellectual properties does have positive impact on the growth of economy, and in the short term brings profit to the patent holders as well as those involved in the commercialization process. In a bigger picture, it also yields economical growth and prosperity for the consumers. Current techniques for commercialization of intellectual properties include licensing and creation of subsidiary (spin off) for technology based companies. In our country, there are brief legislative references for the above mentioned techniques covering patenting, industrial designs and commercial signs and there is no need for fresh legislations. Nevertheless, some of relevant issues such as legal rights involved in the sign up and termination of contracts have not been properly addressed and needs legislation reforms. Approval of the law “protection of knowledge based companies and institutions and commercialization of patents and inventions” has recently shed attention on the procedure for the formation of knowledge based subsidiary companies and despite worthy attention of the law makers to this matter, still some legal inadequacies are observed and needs law reforms. To achieve these objectives and to prove the hypothesis, we review the subject and study the concept, background and the process of commercialization in the first chapter. In the second chapter we get to know about the most common commercialization techniques and the advantages and disadvantages involved. General and particular contract terms, impacts and termination of commercialization contracts are surveyed so that we could present a list of suggestions and recommendations to the law makers and executive bodies such as Ministry of Science, negotiating team for joining the World Trade Organization and hollers of intellectual properties and people involved in the commercialization properies. Key words: commercialization,Iran law,India law,United states law, intellectual properties, assignment, licensing, knowledge base companies