عنوان پایاننامه
بررسی و ارزیابی سیستم مدیریت دانش
- رشته تحصیلی
- MBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2381;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58766
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- علی مهدوی مزده
- استاد راهنما
- عباس کرامتی
- چکیده
- امروزه مدیریت دانش به عنوان یکی از اقدامات اصلی سازمانها در گام نهادن به عرصه رقابت جهانی و رویارویی با چالشهای جدید کسب و کار مطرح میباشد. علیرغم اینکه بسیاری از سازمانها به اهمیت مدیریت دانش پی بردهاند و سعی کردهاند مدیریت دانش را در سازمان خود با اقدامات و پروژههایی در این زمینه پیادهسازی کنند، بسیاری از این پروژهها کارایی لازم را ندارد. لذا یکی از دغدغههای هر سازمان، بهبود عملکرد سیستم مدیریت دانش میباشد. بدین منظور نیاز به شناسایی و ارزیابی شاخصهای موثر در عملکرد سیستم مدیریت دانش میباشد. با ارزیابی صحیح سازمان میتوان به این سوال که وضعیت فعلی سازمان از نظر دانش چگونه است پاسخ داد. همچنین سازمان خواهد دانست که برای بهبود سیستم مدیریت دانش خویش چه کاری باید انجام دهد. در این پایاننامه معیارهای ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش از کارت امتیازی متوازن گرفته شدهاند. این معیارها و زیرمعیارهای مرتبط با آن با روش تحلیل سلسلهمراتبی طبقهبندی شدهاند. در ادامه با پرسش از خبرگان در قالب 15 پرسشنامه، اهمیت هر یک از معیارهای مورد بحث و همچنین اولویت زیرمعیارها تعیین شدهاند. سپس در پرسشنامه دیگری که در اختیار 25 نفر از کارشناسان و مدیران شرکت بیمه ایران قرار گرفت، وضعیت فعلی شرکت بیمه ایران از لحاظ سیستم مدیریت دانش مورد ارزیابی قرار گرفت. شایان ذکر است این ارزیابی با استفاده از تحلیل سلسلهمراتبی و با نظر به اهمیت معیارهایی که پیشتر انجام شد صورت پذیرفت. در پایان پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت فعلی سیستم مدیریت دانش در شرکت بیمه ایران ارائه شده است.
- Abstract
- Knowledge management is an essential task for managers in today’s challenging business environment. Despite the fact that organizations are paying an increasing attention to knowledge management and the deployment of systems related to it, many of these projects are still not as efficient as expected. Therefore one of the concerns of every organization is to improve the performance of their knowledge management systems. To approach this, there is a need to identify and evaluate the performance indices and criteria of knowledge management systems. Doing an evaluation, an organization will both know where it stands in the knowledge aspect and how it can improve its knowledge management system. In this thesis the criteria for evaluating a knowledge management system are derived from the Balanced Scorecard (BSC). These criteria are divided into sub-criteria and organized using an Analytic Hierarchy Process (AHP). Doing a survey among experts, the priority of each criterion and its sub-criteria were identified. A second survey helped indicate the current situation of Iran Insurance Co. using the prioritized criteria. Finally, suggestions on ways to improve the current situation of the knowledge management system at Iran Insurance Co. are offered.