عنوان پایاننامه
بررسی سبک های اسنادی ونقش آن در انگیزش ورزشکاران نخبه وزیر نخبه ورزش های انفرادی(از دید ورزشکاران و مربیان)
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 971;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58062
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- امیر عباسقلی پور
- استاد راهنما
- مهدی شهبازی
- چکیده
- امروزه در دنیای ورزش، تمرین و ممارست جسمانی به عنوان تنها عامل کلیدی و اصلی موفقیت و رسیدن به اوج اجرا، هدف از پیش تعیین شده محسوب نمی شود؛ بی شک در ورطه روانشناسی فاکتورها و عوامل مختلفی به چشم می خورند که هر یک به نوعی رفتار یک ورزشکار یا مربی را تحت الشعاع قرار می دهند، از جمله عوامل مهم که بی تردید می توان آن را مهم ترین عامل درونی یک ورزشکار یا مربی دانست، عامل انگیزه و انگیزش می باشد. در نظریه انگیزه اسناد، توجیهات فرد در موارد موفقیت و شکست مطرح می شود. نظریه اسناد یکی از نظریه های پویای روانشناختی است که به تبیین و تشریح ادراک افراد از وقایع می پردازد. فرض اساسی این نظریه این است که افراد می خواهند بدانند چرا خود و دیگران پیامد خاصی را تجربه می کنند. جامعه مورد مطالعه ازمیان کلیه ملی پوشان و غیر ملی پوشان و مربیان تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران در رشته های انفرادی کشتی، شنا، تکواندو، کاراته، بدمینتون، تنیس روی میز بوده اند؛ روش انتخاب نمونه ها به طریق نمونه های در دسترس و به روش مرحله ای 120 نفر ورزشکار و 12 نفر مربیانشان انتخاب شدند. ابزار مورد نیاز این پژوهش در چندین مرحله و با استفاده از دو پرسشنامه ی سبک های اسنادی(ASQ) و همچنین انگیزه ورزشی(SMS)، در مراحل مختلف بخش اجرایی تحقیق جمع آوری گردید. برای مقایسه سبک های اسنادی ورزشکاران و مربیان نخبه و زیر نخبه و همچنین میزان سطح انگیزه ورزشکاران از آزمون MONOVA بهره گرفتیم و در خاتمه برای بررسی ارتباط بین میزان انگیزه و سبک های اسنادی ورزشکاران آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته-های تحقیق نشان دادکه ورزشکاران نخبه، دارای اسنادهای ناپایدارتر واختصاصی تر در مواجه با شرایط شکست از خود بیان می کند که درمقابل ورزشکاران زیرنخبه، اسنادهای پایدارتر و کلی تر، در موقعیت های شکست را بیان نمودند(P<0/05). همچنین در بعد موفقیت کلی- اختصاصی و شکست درونی- بیرونی هیچگونه تفاوت معنی داری در بین ورزشکاران نخبه و زیرنخبه وجود نداشت(P>0/05)؛ ورزشکاران نخبه از دید مربیان شان دارای اسنادهای بیرونی تر ، پایدارتر و اختصاصی تر هستند و در مقابل ورزشکاران زیر نخبه از دید مربیان شان دارای اسنادهای درونی تر، ناپایدارتر و کلی تر می باشند(P<0/05). ورزشکاران نخبه دارای سطح انگیزه درونی و بیرونی بیشتری نسبت به ورزشکاران زیر نخبه بوده ورزشکاران زیر نخبه نسبت به ورزشکاران نخبه بی-انگیزه تر می باشند؛ چرا که بین سطوح انگیزشی ورزشکاران تفاوت معنی دار بود(P<0/05).ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک های اسنادی ورزشکاران نخبه و زیر نخبه و سطح انگیزش آن ها ارتباط معنی داری وجود ندارد؛ در نهایت بین سبک های اسنادی ورزشکاران و مربیان در تمام ابعاد علّی اسناد در دو بُعد موفّقیت و شکست تفاوت معنی داری وجود دارد(P<0/05). نتیجه اینکه انگیزش نمی تواند در دلایل اسنادی موفقیت یا شکست ورزشکاران تأثیر داشته باشد و در این خصوص بین ورزشکاران نخبه و غیر نخبه تفاوتی وجود ندارد؛ همچنین مربیان هم مانند ورزشکارانشان اسنادهای یکسانی در شرایط یکسان ندارند. و در نهایت اینکه ورزشکاران توجیهات متفاوتی در مواجهه با موقعیت ها از خود بیان می نمایند.
- Abstract
- In today's world of sports, exercise and fitness practices as the only key to success and achieve peak performance, the goal is not pre-determined, no doubt eat into the psychological factors and factors are identified in each kind an athlete or coach can affect behavior, including factors that are undoubtedly the most important internal factor as an athlete or coach, motivation, and motivation is operating. In theory, motivation, attributions, explanations of individual cases of success and failure are discussed. Attribution theory a theory to explain the psychological dynamics of events focuses on individuals' perceptions. The basic premise of this theory is that people want to know why others are experiencing a particular outcome. Overlapping and non-overlapping national population among all national coaches and national team Iran specializing in individual wrestling, swimming, taekwondo, karate, badminton, and table tennis are available in selected samples by sample and method steps of 120 athletes and 12 people were coaches . Tools for research in several stages using two attributional style questionnaire (ASQ) and sport Motivation (SMS), in various stages of implementation research were collected. Research findings showed that elite athletes have more specific attributions in the face of volatile conditions implies that the failure of both athletes Sub-elite, more stable and more general attributions in the loss of positions expressed (P <0/05). Also the overall success or failure of specific internal - external Sub-elite no significant differences between elite athletes and there was no (P> 0/05); elite athletes and their coaches from the perspective of external attributions is more stable and are more specific and sub-elite athletes and their coaches have seen the face of more internal attributions, are more stable and overall (P <0/05). Elite athletes have the following elite athletes are more motivated by internal and external sub-elite athletes are more motivated than elite athletes because athletes motivational levels were significantly different (P <0/05). Pearson showed.Finally, the different justifications athletes are faced with a situation of self-expression.