عنوان پایان‌نامه

طراحی سامانه اطلاع رسانی تعاملی برای بازار شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی سامانه اطلاع رسانی تعاملی برای بازار شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55455
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱

    چکیده ارتباط و اطلاع رسانی پایه واساس تشکیل تمدن ها وفرهنگ ها است . اطلاعات درمعنای عام می تواند موتورمحرک جامعه در جهت توسعه یافتگی باشد ، ولیکن انتقال اطلاعات نیاز به ابزار دارد و ابزارباید توانایی وقابلیت کافی را برای انتقال مفاهیم مورد نظر داشته باشد تا حس زدگی از اطلاعات درجامعه پدید نیاید . ازدحام وحجم داده های اطلاعاتی به قدری است که انسان امروزی را دچارسردرگمی کرده است . این مسئله از آنجا حائز اهمیت میگردد که بدانیم ارتباط مصرف کننده دیروز با دنیا محدودتر بوده است . او فقط با بازارهای داخلی و محلی خود آشنا بود ، حال آنکه امروز به محصولات و اطلاعات جهانی دسترسی دارد . دراین عصروظیفه طراحان اینست که با طراحی ابزارهای اطلاع رسان کارآمد و متناسب با ابعاد فرهنگی جامعه و محیط مورد مطالعه ، با ایجاد حس رضایتمندی و دلپذیر کردن مفهوم فن آوری ، افراد را به استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی ترغیب نموده و به تبع آن میزان سطح آگاهی افراد را افزایش دهند . بازار تهران به عنوان قلب اقتصادی این شهر و مکانی که از نظر تاریخی وهویتی از ارزشمند ترین میراث فرهنگی این کلان شهر محسوب می شود ، بعنوان بستری که نیازروزافزونی به سامانه های اطلاع رسانی دارد ، برای این پروژه انتخاب شده است و برای بهبود روند استفاده کاربر از محصول و حصول نتایج بهتر ، از رویکرد طراحی تعاملی بهره گرفته شد . در این پژوهش پس از مطالعات کتابخانه ای و میدانی ، نیازهای کاربران از ابعاد مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و پس از حصول نتایج مورد نظرو تحلیل تعدادی از آثار ارائه داده شده ، داده های تحلیلی بدست آمده در طراحی این سامانه بکار گرفته شد ، تا در نهایت محصولی طراحی شود که علاوه بر تامین نیازهای اطلاعاتی افراد ، تقویت کننده ی هویت تاریخی – فرهنگی این مکان باشد . کلمات کلیدی: سامانه اطلاع رسانی ، طراحی تعاملی ، بازار تهران ، کاربرایرانی ، هویت فرهنگی .
    Abstract
    Abstract Communication and information are the base and foundation of stating cultures and civilizations. In general information could be motive power of society for developing but transmitting information needs its tools so that the tools have appropriate capability and ability to exchange data in order to refuse sensibility from society data. A multitude and volume of communication data are in a way in which modern man has been got tangled .this problem is so important that we should note yesterday consumer communication with world was narrower. He just familiar with domestic and local markets while now accesses to global and expanded range of information . in this century designers are obligated to encourage individuals to use and apply communicating tools by designing effective communication tools and suitable for society cultural dimensions and studied environment and by creating satisfied feel and facilitating and pleasing technology concept that all result in increasing awareness and consciousness of them . Tehran bazaar as economic heart of this city and a place where counted among the most fabulous and grand cultural heritage of this metropolis, has been selected as a bed that increasingly communication devices for this project. We use interaction design to improve utilization of product and take more advantages. In this investigation, after library and field study, we considered and evaluated user needs from different and wide aspects and next concluded desired results and analyzed a few presented works, finally the obtained analyzed data had been applied in designing the system to sketch the end product which not only provide data needs of individuals but also strength the cultural- historical identification of this place. Key words : Information System , Interaction Design , Tehran Bazaar , Cultural Identity , Persian User