عنوان پایان‌نامه

مطالعه تطبیقی جریان های نوگرایی و احیا در موسیقی ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه تطبیقی جریان های نوگرایی و احیا در موسیقی ایرانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55060
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    سعید حقیر

    در میان ادبیات موجود درباره موسیقی ایرانی در دوره معاصر، تعداد پژوهش¬هایی که به بررسی جدی تاثیر زمینه¬های اجتماعی بر شکل گیری جریان¬های موسیقایی پرداخته¬اند به نسبت سایر پژوهش¬ها حجم بسیار کمی دارند. رساله حاضر تلاشی¬ست برای بررسی زمینه¬های اجتماعی-سیاسی موجود در جامعه ایران با هدف توضیح رابطه میان این زمینه¬ها و ظهور جریان¬های نوگرایی و احیا در موسیقی ایرانی. این مطالعه تطبیقی با روش تفسیری-تاریخی و عمدتاً به صورت کتابخانه-ای انجام پذیرفته است. منابع مورد استفاده در این پژوهش بیشتر به صورت منابع مکتوب بوده¬اند اما بعضاً از مصاحبه با مطلعان نیز استفاده شده است. یافته¬های تحقیق نشان می¬دهند که عوامل موثر بر شکل گیری جریان¬های مورد نظر عبارتند از زمینه¬های ایدئولوژیک، سیاسی و اقتصادی. در این میان ایدئولوژی موجود در جامعه، پیش از ظهور جریان¬های موسیقایی وجود دارند و بر شکل گیری آنها تاثیر مشخص می¬گذارند اما زمینه¬های اقتصادی، که شامل حمایت¬های مالیِ خصوصی و دولتی هستند، و زمینه¬های سیاسی به اوج گرفتن و مرکزی شدن جریان¬ها یاری می¬رسانند. در کنار جریان نوگرایی، تئوری موسیقایی هدایت و در کنار جنبش احیا، نظرات برکشلی به عنوان رقیب حضور داشتند. اما این دو جریانِ رقیب علی رغم در اختیار داشتن حمایت¬های مالی، به دلیل فقدان پیوند با زمینه¬های ایدئولوژیک و سیاسی کشور، نتوانستند نقش یک جریان محوری در موسیقی را بازی کنند.
    Abstract
    The studies, which are focused on the role of social context in the formation of musical movements in Iran, are relatively less in quantity than other researches about contemporary Iranian music. This thesis tries to study sociopolitical context of Iranian society in order to define the relation of that context with both modernism and revival movements which were raised in Iranian music between 1923 and 1980. This comparative study applies the historical interpretative method and is conducted by using written sources; however, in one section some interviews were carried out in order to collect more data, which was not obtainable through written sources. The research findings show that the influential agents in the formation of studied movements are ideological, political and economic elements. The ideology is current mainstream in the society before causing to raise a musical movement and is obviously effective in its formation. In the next step, economic elements, including state and private patronage, with the company of political circumstances help the movement become centric. Beside the modernism movement, Mehdi Qoli Hedayat’s theory, and beside the revival movement, Mehdi Barkeshli’s theory, were presented in Iranian music. These two theories had financial support; nevertheless, they failed to be centric in Iranian music because of the lack of relation with ideological and political circumstances of the country.