عنوان پایان‌نامه

مرزهای میان هنر فیگوراتیو و ابستره



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مرزهای میان هنر فیگوراتیو و ابستره" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60087
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    مهیار اسدی
    استاد راهنما
    سعید حقیر

    چکیده این جستار پژوهشی است در باب تبیین مرزهای میان هنر فیگوراتیو و آبستره در هنرهای تجسمی. از آنجا که در متون مربوط به هنر، تعریف هنر آبستره همواره تعریفی سلبی بوده و آن را هنری معرفی کرده اند که فیگوراتیو نیست، لذا ضروری می نماید که در ابتدا تعریف جامع و مانعی از هنر آبستره ارائه و سپس وجوه افتراق آن با هنر فیگوراتیو بررسی گردد. چرا که اولین تعریف از هر پدیده ای می¬تواند این باشد که پدیده¬ی دیگری نیست. این نوشتار با این سؤال آغاز گردید که عامل یا عواملی که به اثر هنری هویت آبستره یا فیگوراتیو بودن می¬بخشد کدام است؟ و فرضیه¬ ای که مبنا قرار گرفت از این قرار است که مهمترین عامل در تعیین هویت دو گونه هنر مذکور، تصور فضایی ای است که در آن شکل می¬گیرند و در چگونگی تصور فضایی قرن بیستم که بستر مولد هنر آبستره است، انقلاب علمی ابتدای سده و توسعه¬ی نسبی نگری عامل اصلی به شمار می¬رود. این پژوهش به روش تفسیری تاریخی و با اتکاء به منابع کتابخانه¬ای انجام پذیرفته است و یافته های آن منطبق بر فرضیات مذکور است؛ یعنی مرز میان هنر فیگوراتیو و آبستره در تصور فضایی حاکم بر تفکر خالقان آن است و سه وجه افتراق به صورت عمده مرز میان این دوگونه هنر را تشکیل می¬دهد. 1- از منظر این همانی ماهیت و هویت اثر. 2- از منظر این همانی نیت مؤلف و دریافت مخاطب. 3- از منظر دلالت صورت بر معنای واحد.
    Abstract
    Abstract This research is an explanation of boundaries between Figurative and Abstract arts in the Visual arts. Due to the fact that in artistic texts, definition of Abstract art has always been negative, and it has been introduced as an art which is not figurative. As a result, this is essential to provide a comprehensive definition and to analyze differences of that with figurative art. Because the first definition of any concept can be with what that is not. This piece of writing starts with this question: what is the factor or factors which enliven a work of art? The hypothesis which is considered as the base is the most important factor in identification of the two considered types of work is consideration of the context in which that is created in. Considering the context and atmosphere of twentieth century which is the context of Abstract art, we should know that scientific revolution of the early century and development of relativity as the primary factors. This research is carried out based on the historical approach and is done based on the library sources and its findings are related to those hypotheses; In other words the boundaries between Figurative art and Abstract is within the contextual thought dominant over their creators and the three boundaries among them are the followings: 1. Regarding the sameness of essence and the identity of the work 2. Regarding the sameness of intention of the author and perception of the audience 3. Regarding the implication of form to meaning Key words: Figurative, abstract, contextual imagination, twentieth century, relativity