عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر نشست ناشی از حفر تونل های کم عمق و تحلیل سه بعدی آن با تمرکز بر خط ۴متروی تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی معدن-مکانیک سنگ
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1668;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43442
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- امید روشنی
- استاد راهنما
- عباس مجدی
- چکیده
- حفر تونل در اعماق کم و در زمین های خاکی منجر به ایجاد جابجایی های افقی و عمودی در اطراف تونل می گردد. این جابجایی ها می تواند به سطح زمین رسیده و موجب آسیب رساندن به سازه-های موجود در سطح زمین شود. بنابراین تخمین میزان نشست زمین در اثر حفر تونل در اعماق کم و به خصوص در محیط های شهری که این نشست ها مستقیماً با زندگی مردم در ارتباط می باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. تعیین میدان جابجایی زمین در اطراف یک تونل نیازمند شناخت پارامترهای موثر در نشست و میزان تاثیر آنها در این پدیده است. برای تعیین نشست زمین و بررسی پارامترهای موثر در آن از روش های تجربی، تحلیلی و عددی استفاده می شود. همچنین در کنار این روش ها استفاده از مدل سازی های فیزیکی نیز رایج می باشد. هدف از این رساله بررسی ماهیت جابجایی زمین در اثر حفر تونل و گودال نشست حاصل از آن در سطح زمین به روش های تجربی، تحلیلی و عددی است که در نهایت به بررسی عوامل تاثیر گزار در این نشست و آنالیز حساسیت آنها و نیز تحلیل ریسک نشست پرداخته می شود تا با کمترین هزینه و بیشترین سطح اعتماد بتوان پیامد های ناشی از نشست را در بخش های مختلف پروژه مورد ارزیابی قرار داد. به دلیل اهمیت موضوع نشست در زمان بهره برداری تحلیلی در مورد نشست ناشی از بارهای دینامیکی ارائه می گردد.
- Abstract
- Shallow soil tunneling causes vertical and horizontal displacements around the tunnel. These displacements cause deformation of the ground between the tunnel and the ground surface and hence result in settlement at the ground surface. This settlement may damage surface structures. Therefore, estimation of ground surface settlement due to tunneling, especially in urban areas that have a direct relation with human’s life, is very important. Precise determination of the displacement field around a tunnel requires an understanding the effective parameters and proper evaluation of their influences on this phenomenon. For this purpose, experimental, analytical and numerical methods can be used; the physical modeling is also common. The purpose of this research is to investigate the nature of displacements and the corresponding surface settlement induced due to tunneling. The investigation is performed by using experimental, analytical and numerical methods. Finally by carrying sensitivity and risk analysis, the computed settlements further have been evaluated on the basis of the lowest cost and the highest confidence level for the projects. Considering the importance of this matter at the time of operation, an analysis of the settlement due to dynamic loads also has been provided.