ژئومارکتینگ میادین میوه و تره بار شهر مهاباد
- رشته تحصیلی
- سنجش از دور وسیستم اطلاعات جغرافیایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54602;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1678
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- هیوا محمودرشی
- استاد راهنما
- حسنعلی فرجی سبکبار
- چکیده
- چکیده ژئومارکتینگ یک اصطلاح کلی از نبوغ جغرافیایی است که به تمام جنبه¬های بازاریابی از جمله توزیع و فروش می¬پردازد. که تحقیقات آن با استفاده از پارامترهای جغرافیایی با نمونه برداری شروع و سپس جمع¬آوری اطلاعات، تجزیه وتحلیل و نمایش انجام می¬گیرد. خدمات ژئومارکتینگ بیشتر مربوط به مسیریابی، برنامه¬ریزی ارضی و انتخاب مکان مناسب است و پایه اصلی آن نقشه¬های دیجیتالی است. ژئومارکتینگ با استفاده از نقشه¬های دیجیتال و با نشان دادن داده¬های بازارها، شرکت¬ها و مشتری¬هایشان؛ اجازه می¬دهد که یک تصمیم¬گیری موثر وکارا صورت بگیرد. مطالعات مکانیابی در ژئومارکتینگ یکی از اقدامهای کلیدی در فرایند احداث واحدهای خدماتی محسوب می شود که توجه به این مهم در موفقیت مراکز، نقش بسزایی دارد. اهمیت این مطالعات به اندازهای است که به تازگی در مورد مراکز فعلی نیز، این مطالعات دوباره صورت می¬گیرد و در برخی از موارد منجر به تغییر محل واحد خدماتی نیز می¬شود. همچنین انتخاب مکان میدان میوه و تره¬بار یک فرآیند پیچیده¬ای برای صاحبان و تحلیلگران است. این فرآیند شامل نه تنها الزامات فنی، بلکه اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و خواسته¬های سیاسی است؛ که ممکن است در اهداف متناقض باشند. با توجه به اینکه پارامترهای مختلفی برای انتخاب یک مکان میادین میوه و تره¬بار وجود دارد و هر یک از این پارامترها ارزش و محدودیت¬هایی دارند، باید به حداقل رساندن اثرات منفی زیست محیطی در راستای این تحقیق در اولویت قرار بگیرد. برای انجام این تحقیق از روش مطالعات رفتار فضایی مشتری و روش¬های تصمیم¬گیری چندمعیاره استفاده شده است. امروزه، روش تصمیم¬گیری چندمعیاره برای استفاده از دقت تصمیم¬گیری به منظور بهبود وکاهش عوارض جانبی توصیه می¬شود. در این تحقیق بعد از مطالعات رفتار فضایی مشتریان، معیار مورد نیاز جهت ایجاد میادین میوه و تره¬¬بار با توجه ویژگی¬های جغرافیایی شهرمهاباد انتخاب و سپس با استفاده از روش AHP و SAW مناطق بالقوه برای ایجاد این گونه میادین مشخص شد و سپس با استفاده از روش الکتره از بین گزینه¬های پیشنهادی بهترین حالت ممکن (گزینه 3) انتخاب شد. واژههای کلیدی: ژئومارکتینگ، بازاریابی، رفتارفضائی مشتری، خرده¬فروشی، مصرف¬کننده، مهاباد، GIS
- Abstract
- Abstract Geomarketing is a general term that deals with all aspects of marketing such as distribution and sales. It uses geographical parameters and then collects analyses and displays data. Geomarketing services are mostly being used in routing, land planning and selecting suitable site based on digital maps. Using digital maps and through displaying markets, companies and consumers data, and geomarketing allows an efficient decision making. Site selection studies in geomarketing are one of the key activities in construction of service units and paying attention to this matter has important role in the success of these centers. These studies have such important roles that, in some cases, they lead to change the location of services units. Selection of the site of vegetables and fruits market is a complex process for owners and analysts. This process involves not only the technical requirements, but also contains economic, social and environmental requirements and political demands that may have conflicts in goals. With regards to existing of several parameters for selecting a location for vegetables and fruits market, each of these parameters has advantages and disadvantages in order to minimizing the negative environmental impacts. In order to fulfill this study, spatial behavior of costumers were studied and multi-criteria decision-making methods used. Nowadays, multi-criteria decision-making method is recommended for careful decision-making in order to improve and reduce the side effects. The behavior of costumers was required and so certain criteria for creation vegetables and fruits markets with regard to geographical attributes of Mahabad was selected. Using AHP and SAW methods, potential areas for creation of these kinds of markets were identified. Then using the Electere method, the best possible option (option 3) was selected from the set of proposed options. Key words: Geomarketing, Marketing, Customer Spatial Behavior, Retail, Consumer, Mahabad,