اذایه یک سیستم مدیریت اسبرابزیک ..
- رشته تحصیلی
- MBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2359
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سیدهاشم علوی
- استاد راهنما
- مسعود ربانی
- چکیده
- مدیریت استراتژیک به عنوان روش نظام مند خلق مزیت رقابتی پایدار؛ می تواند با همسو نمودن تمام منابع سازمان؛ محقق کننده چشماندازهای آن باشد. «ارزیابی متوازن» به عنوان رایجترین و اثربخش ترین شیوه مدیریت استراتژیک در دهه گذشته به کار گرفته شده است. این شیوه بوسیله توزیع اهداف استراتژیک ذیل وجوه مختلف سازمان و کنترل تحقق این اهداف با سنجههای عملیاتی، به گونهای متوازن دستیابی به چشمانداز سازمان را مدیریت میکند. نقشههای استراتژی نیز کمک میکنند سازمان با فهم روابط علی و معلولی، چگونگی تحقق استراتژی را درک نموده و آن را کنترل نماید. از طرف دیگر تولید ناب، بعنوان رویکردی نوین در جهت خلق بیشترین ارزش برای ذینفعان، با بهره گیری از کمترین منابع و بالاترین کارایی مورد استفاده قرار میگیرد؛ بطوریکه کیفیت مداوم، هزینه قابل رقابت و تولید و تحویل به موقع محصولات تضمین گردد. این پژوهش به ارائه مدلی برای مدیریت استراتژیک مبتنی بر روش ارزیابی متوازن در چهارچوب اصول تولید ناب میپردازد. هدف این مدل ارائه چهارچوبی برای استفاده در سازمانهای تولیدی است که نیل به سازمان ناب قسمتی از چشمانداز آنهاست. برای این منظور، ابتدا با مروری بر ادبیات تحقیق، اهداف استراتژیک مهم مرتبط با سازمان ناب گردآوری شد و سپس با بهرهگیری از نظرات نخبگان، اهداف استراتژیک مورد تایید آنان برای قرار گرفتن در وجوه کارت ارزیابی متوازن انتخاب گردید. سپس برای هر کدام از این اهداف، سنجههای مناسبی شناسایی و ارائه شدند. در گام بعدی، به کمک تکنیک دیماتل، نقشه استراتژی و روابط علی و معلولی بین اهداف استراتژیک استخراج گردید و میزان اهمیت هر کدام مشخص شد. پژوهش حاضر با تلفیق اصول تولید ناب و کارت ارزیابی متوازن، مدلی کاربردی ارائه کرده است که سازمانهای تولیدی میتوانند با بومیسازی و استفاده از آن، ضمن بهرهمندی از منافع روش ارزیابی متوازن در مدیریت استراتژیک خود، حرکت در جهت دستیابی به مزایای سازمان ناب را تضمین نمایند.
- Abstract
- Strategic Management, as a systematic method creating sustainable competitive advantage, aligns the whole resources of organization in order to realize its vision. “Balances Scorecard” is the most common and effective technique in strategic management applied in the past decade. Distributing strategic goals of the organization in its perspectives and controlling the realization of the goals through operational measures in an aligned form, Balanced Scorecard manages the way to reach the organizational vision. Strategy maps also help the organization to understand the cause and effect relations in order to realize the strategy and control it. Beside, lean production, as a new approach creating maximum value for the stakeholders, utilizes the minimum resources and maximum efficiency, and thus guarantees continuous quality, competitive price, on-time production and delivery. This research proposes a model for strategic management based on Balanced Scorecard within the framework of Lean Production. The purpose of this model is to present a new framework to be applied in manufacturing firms whose visions include reaching to a lean enterprise. For this purpose, the most important strategic goals related to the lean enterprise were collected from the literature of the research. Then, by taking advantage of the views of the elite, some approved strategic objectives were selected to put in the Balanced Scorecard. In the next step, the appropriate measures for each goal were identified. Finally, using DEMATEL technique, the strategy map and the cause and effect relations among the strategic goals were extracted and the importance of each objective was identified. This study proposed an applied model by integrating the principles of Lean Production and Balanced Scorecard which might be used and localized by manufacturing firms in order to both benefit from the Balanced Scorecard in their strategic management and ensure their movement towards the advantages of a lean enterprise.