عنوان پایان‌نامه

تدریس زبان روسی به ناشنوایان به کمک زبان اشاره ی فارسی وروسی



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدریس زبان روسی به ناشنوایان به کمک زبان اشاره ی فارسی وروسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان روسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1654/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59670
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۱
    دانشجو
    رزیتا ترانه
    استاد راهنما
    علیرضا ولی پور

    پایان نامه ی فوق حاصل یک سال تحقیق و پژوهش درمورد زبان اشاره، ناشنوایی، روانشناسی ناشنوایان و نحوه ی آموزش زبان به این افراد و حضور در مدارس و انجمن های افراد ناشنوا با کسب مجوزهای لازم از سازمان آموزش پرورش کل کشور، آموزش پرورش استثنائی و سازمان بهزیستی ایران می باشد. در فصل اول بطور کلی در مورد صدا، ساختمان گوش، مساله ی ناشنوایی، عوامل بوجود آمدن آن و نحوه ی سنجش میزان شنوایی صبحت شده، اینکه ناتوانی در حس شنوایی دلیلی بر کند ذهنی نمی باشد و یک فرد ناشنوا مانند یک انسان شنوا از توانایی ها و استعدادهای هوشی یکسان برخوردار است. در مورد اینکه با کودکان ناشنوا در خانواده و مدرسه چگونه باید رفتار شود و این افراد با چه سختی هایی در یادگیری و ارتباط با محیط اطراف مواجه می گردند. والدین در پرورش کودکان با مشکل شنوایی چه مسئولیت هایی دارند و چگونه باید با مسئله ی ناشنوایی یا کم شنوایی کودکان کنار آمد، یک کودک ناشنوا چگونه تربیت می شود، چگونه در کلاس درس باید آموزش داده شود و چه علایق و دغدغه های فکری دارد.آشنایی با تمامی موارد ذکر شده برای فردی که علاقمند به تدریس به ناشنوایان است امری ضروری تلقی می گردد، زیرا که بدون اطلاع از روانشناسی این افراد و عدم آگاهی از دنیای سکوتی که آنها در آن زندگی می کنند، کار تدریس بسیار دشوار و گاهی بی نتیجه خواهد بود. در فصل دوم به تعریف زبان و زبان اشاره می پردازیم، اینکه هر کشور زبان اشاره ی خاص خود را دارد و از آنجا که در این زبان ها از علائم و نشانه ها استفاده می گردد تا حدودی بین آنها وجوه مشترک دیده می شود. زبانی که می توان آن را جزء زبان های زنده ی دنیا ولی فاقد نکات دستوری دانست. همچنین در مورد افراد پیشرو در بوجود آمدن زبان اشاره و تاریخچه ی آن در جهان و سپس در ایران و روسیه بحث شده است. در مورد اینکه چه مدارس و تسهیلات آموزشی برای ناشنوایان در ایران و روسیه وجود دارد. به توضیح زبان اشاره ی بین المللی جستنو پرداخته شده، زبانی که متاسفانه بدلائلی هنوز نتوانسته جایگاه خاص خود را میان ناشنوایان سراسر جهان پیدا کند. در پایان نیز طرح تدریس خود را برای آموزش زبان روسی به ناشنوایان فارسی زبان عنوان کرده ام، طرحی که ماحصل اجرای عملی آن میان ناشنوایان و مشورت با اساتید زبان اشاره ی فارسی می باشد. بر اینکه همچنان باید بر روی این روش کاملا نوین، بازبینی ها و بررسی های بسیاری شود، شکی نیست، و این امر مستلزم بدست آوردن تجربیات بیشتر در زمنیه ی تدریس زبان بیگانه به افراد ناشنوا می باشد. امید است، این طرح جدید، برای علاقمندان به تدریس زبان بیگانه به ناشنوایان و ناشنوایانی که خواستار فراگیری زبان های خارجی هستند، مفید واقع گردد.
    Abstract
    چکیده به روسی دارد