تاثیر شبکه های کارآفرینانبر نوآوری شان مطالعه بر پایه داده های دیده بان جهانی کارآفرینی-۲۰۱۱ از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و دانمارک
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 286;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53858
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- مه دخت صداقت
- استاد راهنما
- سیدمصطفی رضوی
- چکیده
- اهمیت نوآوری برای یک کارآفرین به علت تاثیر آن بر عملکرد است. نوآوری فرآیند معرفی کالاها، ایدهها و فناوریهای جدید است که مزیت رقابتی بوجود میآورد. یکی از شیوههای کسب مزیت رقابتی، افزایش نوآوری از طریق فعالیتهای شبکهای است. شبکه کارآفرینان و روابط آنها شامل افرادی است که نقشهای متفاوتی ایفا می کنند. شبکه کارآفرینان شامل پنج نوع شبکه خصوصی، شبکه کاری، شبکه حرفهای، شبکه بازار و شبکه بین المللی میباشد. در این پایان نامه هدف اندازهگیری تاثیر شبکه کارآفرینان بر نوآوری در کسب و کارها در کشورهای مِنا (MENA) است، همچنین تاثیر شبکه بر نوآوری در دانمارک، منطقه مِنا و ایران مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین قلمرو جغرافیایی این تحقیق، سیزده کشور است که در برنامه پژوهشی GEM حداقل یک بار بین سالهای 2009 تا 2011 شرکت کردهاند. این کشورها شامل 12 کشور عضو مِنا (MENA) شامل (ایران، الجزیره، اردن، لبنان، مراکش، فلسطین، یمن، مصر، پاکستان، عربستان سعودی، تونس و سوریه) و دانمارک میباشد. واحد تحلیل فرد کارآفرین است. این کارآفرینان مالکان- مدیران و موسسین کسب و کارها هستند که شامل 6856 نفر میشوند. در برنامه پژوهشی GEM، نوآوری بر حسب سه سنجه (1) مدت زمان دسترسی به فناوری تولید محصول (نو بودن فناوری)، (2)مشتریانی که محصول را جدید میانگاراند ( جدید بودن از نظر مشتریان) و (3) رقبایی که همان محصول یا خدمت را ارائه میکنند ( رقابت پذیری) اندازهگیری میشود. شبکه پیرامون کارآفرین بر حسب گروههای مختلفی که کارآفرین با آنها در مورد فعالیت ویژهای همکاری میکند، سنجیده میشود. در این تحقیق تاثیر شبکه کارآفرینان بر نوآوری آنها با توجه به متغیرهای کنترلی مانند (سن، تحصیلات، جنسیت مرحله کارآفرینی و کشور/ منطقه) توسط رگرسیون خطی چندگانه در SPSS و با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری(SEM) و نرم افزار AMOS سنجیده شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که شبکه کارآفرینان تاثیر مثبتی بر نوآوری، بر نوبودن محصول برای مشتریان و بر رقابتپذیری دارد. در حالی که شبکه خصوصی تاثیر منفی بر نوآوری دارد. شبکه حرفهای تاثیر مثبت بر نوآوری دارد. علاوه بر این شبکه بینالمللی تاثیر مثبت بر نوآوری دارد. از طرف دیگر تاثیر شبکه بر نوآوری در دانمارک و منطقه مِنا تفاوتی با هم ندارد. سرانجام اینکه تاثیر شبکه بر نوآوری در ایران از تاثیر شبکه بر نوآوری در مقایسه با سایر کشورهای مِنا(MENA) تفاوتی با هم ندارد. کلید واژگان: شبکه کارآفرینان، نوآوری، مِنا، دانمارک، دیدهبان جهانی کارآفرینی
- Abstract
- The importance of innovation for an entrepreneur is due to impact of it on performance. Innovation is the process of introducing new goods, ideas and technologies which bring competitive advantage to them. But one way for gaining competitive advantage is increasing innovation through networking. Entrepreneurs’ networks and their relationships consist of people who play different roles. Their network has five components namely private network, workplace network, professional network, market network and international network. In this thesis we are going to measure the effect of entrepreneurs’ networks upon innovation in their business. The main research hypothesis is that there is a positive effect of network upon innovation. We also hypothesized the effects of each network upon innovation and the effects of network on each aspect of innovation. Then we hypothesized the effect of network on innovation in Denmark and MENA region to see if it is different, and also the effect of network on innovation in Iran and other MENA region. Geographical domain of the research is 13 countries which have participated in GEM surveys at least once between 2009 to 2011. These countries are twelve MENA countries (Iran, Algeria, Jordan, Lebanon, Morocco, Palestine, Yemen, Egypt, Pakistan, Saudi Arabia, Tunisia and Syria) and Denmark. The unit of analysis is an entrepreneur. These entrepreneurs are owner-managers and starters and they are 6856 entrepreneurs. Innovation is measured on a numerical scale based on time that the technologies needed for producing the product or service is available (newness of technology), customers who consider the product as new (newness to customers) and competitors who have the same products or services (competitiveness). Networking around the entrepreneur is measured on a numerical scale in terms of number of different categories from whom an entrepreneur collaborate with about a specific activity. Effects of entrepreneurs’ networks upon their innovation, with controls, are estimated by multiple linear regressions in SPSS and by structural equations modeling in AMOS. These analyses show that total network has positive effect on innovation, on newness to customers and on competitiveness. Private network has negative effect on innovation. Professional network has positive effect on innovation. Finally international network has positive effect on innovation. On the other hand, the effect of network on innovation in Denmark is not different from the effect of network on innovation in MENA region. Also the effect of network on innovation in Iran is not different from the effect of network on innovation in other MENA regions. Key words: Entrepreneurs’ network, innovation, MENA, Denmark, Global Entrepreneurship Monitor