عنوان پایان‌نامه

تدوین مدل رابطه فرهنگ با تسهیم دانش در سازمانهای رسانه ای مجازی برتر ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین مدل رابطه فرهنگ با تسهیم دانش در سازمانهای رسانه ای مجازی برتر ایرانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68324
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱

    سازمان های رسانه ای، سازمان هایی دانش محور هستند؛ سازمان هایی که هم ماده اولیه آنها و هم محصول آنها، دانش است. بنابراین، مدیریت دانش در این سازمان ها نقش کلیدی دارد. تسهیم دانش به عنوان یکی از فرایندهای مدیریت دانش نقش مهمتری در این سازمان ها دارد؛ چراکه دانش تولید شده بدون تسهیم و به اشتراک گذاری به کاربری و سود رسانی نخواهد رسید. با توجه به اهمیت این فرایند در میان سایر فرایندهای مدیریت دانش، شناسایی عوامل اثرگذار بر آن نقش کلیدی دارد. از جمله مهمترین این عوامل فرهنگ و فناوری است. از آنجا که سازمان های مجازی بر پایه فناوری بنا شده اند، به مطالعه اثر فرهنگ ایرانی بر تسهیم دانش در بسترهای واقعی و مجازی (مبتنی بر فناوری) پرداختیم. مطالعه نمونه های این پژوهش که پنج سایت خبری برتر ایران بر اساس ارزیابی الکسا بوده اند، از طریق پیمایش و آزمون های آنووا و مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که فرهنگ ایرانی اصحاب رسانه های مجازی مورد مطالعه، متمایل به فردگرایی، خردورزی، فاصله قدرت بالا و پرهیز از ابهام پایین است و همه این گزاره ها تاثیر منفی بر تسهیم دانش در سازمان های رسانه ای مورد مطالعه ما داشته است.
    Abstract
    Media organizations are knowledge-based which both their material and their product are knowledge. Therefore, knowledge management is a key process in media organizations and knowledge sharing as one of the knowledge management processes has more important role in these organizations. As the produced knowledge without sharing will not be useful and efficient. According to the importance of this process among other processes of knowledge sharing, identifying the effective factors on it is substantial. Culture and technology are two most substantial factors. As virtual organizations are based on technology, we have studied the effect of Iranian culture on knowledge sharing across real and virtual (technology-based) contexts. Studying five top news websites of Iran - based on Alexa evaluation- as the sample by survey and ANOVA test and structural equation modeling revealed Iranian culture of virtual media men/women inclined to individualism, masculinity, high power distance and low uncertainty avoidance and all these propositions had negative effect on knowledge sharing across studied virtual media organizations.