عنوان پایان‌نامه

بررسی وضعیت مسئولیت اجتماعی باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران و تاثیر آن بر واکنش هواداران



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی وضعیت مسئولیت اجتماعی باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران و تاثیر آن بر واکنش هواداران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 892;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54343
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    حسین بخشنده
    استاد راهنما
    مجید جلالی فراهانی

    هدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت مسئولیت اجتماعی باشگاه‌های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران و تاثیر آن بر واکنش هواداران بود. ماهیت تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و به لحاظ روابط بین متغیرها از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه‌ی هواداران سه تیم پرطرفدار منتخب از لیگ برتر فوتبال ایران در دوره یازدهم لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل می‌دهند، از آنجا که تعداد هواداران این تیم‌ها، میلیون‌ها نفر در سراسر ایران می‌باشد، حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود، 384 نفربه‌دست آمد. ابزار جمع آوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی، پرسشنامه خوشنامی ‌باشگاه (براساس پرسشنامه رسلر 2010)، مصرف رسانه‌ای (براساس پرسشنامه کیم 2008)، رضایتمندی هواداران (براساس پرسشنامه اولیور 1997)، قصد خرید ( براساس پرسشنامه اسمیت 2008) هویت تیمی (براساس پرسشنامه‌گای و همکاران 2009) و پرسشنامه وفاداری (براساس پرسشنامه چان سوک 2010) بود. محقق برای تحلیل داده‌ها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده نمود. در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، شاخص‌های کجی و کشیدگی، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی، آزمون tتک‌نمونه‌ای و رگرسیون دومتغیره و رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام استفاده شد. شاخص‌های کجی و کشیدگی برای همه‌ی متغیر‌های تحقیق مناسب و نشان‌دهنده طبیعی بودن توزیع داده‌ها بود. نتایج استنباطی تحقیق نشان داد مسئولیت اجتماعی باشگاه‌های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران وضعیت مطلوبی دارد (001/0=,sig 67/13=t). یافته‌ها همچنین نشان داد مسئولیت اجتماعی بر مصرف رسانه‌ای هواداران (001/0=,sig 84/0=Beta)، خوشنامی باشگاه(001/0=,sig 88/0=Beta)، رضایتمندی(001/0=,sig 82/0=Beta)، قصد خرید(001/0=,sig 83/0=Beta)، هویت (001/0=,sig 81/0=Beta) و وفاداری هواداران(001/0=,sig 85/0=Beta) تاثیر دارد. با توجه به این یافته‌ها به مدیران باشگاه‌ها توصیه می‌شود به ابعاد و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی توجه بیشتری کرده و این گونه فعالیت‌ها را در برنامه بلند مدت خود در نظر بگیرند.
    Abstract
    The aim of this study was to investigate the clubs social responsibilities in Iran’s football pro league and its effect on the reaction of the fans. fans of three teams of the Iranian Football Pro League were the population for this study. By using the formula to determine the sample size, it for infinite population obtained 384. For data collection, the social responsibility questionnaire and club reputation (prepared according to the Chan questionnaire (2005)), media consumption (questionnaire prepared according to Kim (2008)), fan satisfaction (prepared according to Oliver (1980)), purchase intention (based on Smith questionnaire)) team identification (prepared based on Gau (2009)), and loyalty questionnaire (prepared according to Chan Suk questionnaire) were used. By using the Views of 6 sports management professionals, the formal validity of the questionnaires was checked. To verify the Construct Validity of social responsibility instrument, Exploratory and confirmatory factor analysis were performed. In order to verify the normality of data distribution, the skewness, and Kurtosis indexes were used. For data analysis, statistical tests such as mean, standard deviation, factor analysis, Pearson correlation, one sample t test, and stepwise multiple regression method were used. Results showed club’s social responsibility have a good condition (t=113.6, sig=0.001). Results also showed that CSR have a positive effect on media consumption (Beta=0.84, sig=0.001), club reputation (Beta=0.88, sig=0.001), satisfaction (Beta=0.82, sig=0.001), purchase intention (Beta=0.83, sig=0.001), identification (Beta=0.81, sig=0.001) and loyal (Beta=0.85,sig=0.001). More details about the research findings given in the Chapter Five. Based on these findings, we recommend to the manager that activities such as participating in the games aimed at helping needy people, implementing the federation’s rules, support of sport for all are suitable for enhancing the fan Purchase intention.