عنوان پایان‌نامه

بررسی چگونگی اقتباس نقاشان معاصر ازآثارگذشتگان



    دانشجو در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی چگونگی اقتباس نقاشان معاصر ازآثارگذشتگان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56910
    تاریخ دفاع
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    ادهم ضرغام

    استفاده نقاشان از آثار دیگران موضوع تازه ای در تاریخ هنر نیست. با گسترش روز افزون ابزار¬های تکثیر و در دسترس قرارگرفتن اطلاعات نیز شاهد تعدد این موضوع در دوران معاصر هستیم. آنچه در این پژوهش با عنوان اقتباس خوانده شده است به طور کلی شامل استفاده مستقیم یا غیرمستقیم یک نقاش از یک اثر نقاشی دیگر جهت خلق آثاری جدید می شود. تعریف اقتباس در دنیای امروز دایره ای محدود شده تر از همان مفهوم کلی اقتباس است که در طول تاریخ وجود داشته است. اما خود عمل اقتباس کردن در چگونگی برخورد هنرمند اقتباس گر با اثر مرجع (اقتباس شده)، خود دارای ویژگی هایی خواهد بود. با توجه به¬اینکه هنرمند اقتباس گر از چه جنبه های ساختاری، بصری و یا موضوعیِ اثر مرجع اقتباس کرده است و این عمل را با چه روشی صورت داده، دسته بندی هایی در خصوص انواع اقتباس و آثار اقتباسی ارائه شده است. همچنین در برخی از دوره های تاریخِ نقاشی، اقتباس بخش مهمی از یک گرایش یا سبک بوده است و به¬عنوان ابزاری برای هنرمندان آن گرایش یا سبک مورد استفاده قرار گرفته است. بعضی از هنرمندان نیز به طور خاص با استفاده از اقتباس آثار بسیاری خلق کرده اند و شاید نقطه عطفی در بررسی این موضوع به شمار آیند. از این رو در این پژوهش تلاش¬شده تا به موضوعات فوق پرداخته شود و نوعی تعریف¬سازی و دسته ¬بندی برای انواع اقتباس در حوزه نقاشی ارائه گردد.
    Abstract
    The use of others art works by painters is not a new subject in history of art. With the increasing growth of proliferation tools and availability of information we are observing the multiplicity of this subject in modern era. What is called appropriation in this research, basically is consisted of direct or indirect use of another painter`s art work to create a new artwork. Definition of appropriation in today`s world is a limited circle of the same general concept that has historically existed. But the appropriation itself, will have some special characteristics based on the appropriation artist`s point of view to the pre-existed art work. Considering what structural, visual and objective aspects of work the artist appropriated from and how he/she has done it, there has been presented classifications about different kinds of appropriation and pre-existed art works. Also in some eras of history of painting, appropriation was an important part of a trend or a style and was used as a tool by the artists of that trend or style. Some of the artists specifically have created art works using appropriation, and perhaps they would be considered as a turning point in this issue. Hence, this study attempts to address the above issues, and presents a kind of definition and categorization for variety of appropriation in painting.